DPP plánuje vyřazovat další autobusy SOR NB 12 a 18

V roce 2021 začal Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyřazovat první autobusy SOR NB 12. Ty společně s kloubovými autobusy SOR NB 18 tvoří většinu ve vozovém parku dopravce. Proč dopravní podnik přistoupil k jejich vyřazování? A kolik vozidel plánuje vyřadit v roce 2022. O tom informuje čtenáře dopravního magazínu MHD86.cz Daniel Šabík, vedoucí odboru Komunikace DPP.

Z jakého důvodu se rozhodl DPP vyřazovat první autobusy SOR NB 12?

Vyřazování autobusů v DPP probíhá podle limitů Standardů kvality PID, skutečného technického stavu vozidel a ekonomické náročnosti případných větších oprav pro udržení vozidel v dalším provozu. U autobusů DPP je ze strany výrobce deklarována a garantována životnost základních konstrukčních prvků po dobu 12 let a po shodnou dobu garantuje dostupnost náhradních dílů. U každého vozidla vždy posuzujeme jeho aktuální technický stav a náklady na případnou opravu (např. rámu nebo motoru). Pokud se nám oprava ekonomicky nevyplatí, vozidla odstavíme, dle potřeby z některých vytěžíme náhradní díly, vyřadíme je z vozového parku a v rámci prodeje nepotřebného majetku se je snažíme prodat. Vyřazujeme nejstarší vozidla s nejvyššími náklady na případné nutné opravy. Aktuálně jsou to autobusy SOR 12 NB ročníku 2009.

Na druhou stranu je nutné v této souvislosti zdůraznit, že vyřazování autobusů probíhá v souladu s průběžnou obnovou vozového parku DPP a se strategií zavádění alternativních pohonů v prostředí DPP. Na jedné straně vyřazujeme dožilá vozidla, na straně druhé očekáváme nové přírůstky. Na začátku února převezmeme zbylých 13 elektrobusů Škoda E’CITY 36BB, které od cca poloviny února budeme postupně nasazovat do provozu. Máme vysoutěženého dodavatele 15 bateriových kloubových trolejbusů, které nahradí kloubové autobusy v rámci projektu elektrifikace linky 140 Palmovka – Miškovice. Dokončujeme veřejnou zakázku na nákup nových dieselových autobusů (v kategoriích Standard, Standard+ a kloubové), kde není vyloučeno, že záhy po podpisu smluv budeme realizovat objednávky prvních autobusů.

SOR NB 12

Kolik vozů se letos vyřadilo/plánuje vyřadit (plus. ev. č.)? Jaký je výhled s vyřazováním vozů na rok 2022?

V letošním roce plánujeme postupně vyřadit až 30 autobusů kategorie Standard a až 15 kloubových autobusů. Přesný výčet evidenčních čísel všech autobusů v tuto chvíli nelze říct, protože při jejich vyřazování musíme zohledňovat známé a očekávané technické a ekonomické parametry, plán však může být ještě upravován na základě vývoje dalších skutečností (např. upřesnění požadavků na vypravení pro běžné linky a dlouhodobé náhradní dopravy, termíny dodávek nových vozidel, vznik větší závady či významnější poškození některého autobusu například při dopravní nehodě apod.).

Naopak v autobusu SOR 12 NB ev. č. 3570 čtenáři zaznamenali novou podlahu s imitací dřeva. Najdou cestující tento typ podlahy i v dalších vozech a bude se rozšiřovat a nebo se jedná jen o zkušební provedení v jednom voze?

… pokračování pro předplatitele na Patreonu.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.