Scheinherrovci ukončili boj proti retrolince 23. Vyjede 16. května

Dobrá zpráva pro všechny Pražany, návštěvníky Pražského hradu a dopravní nadšence. 16. května 2022 vyjede do pražských ulic tramvajová retrolinka 23. Zahájení provozu oficiálně oznámil Ropid, neoficiálně o tom četli Patreoni webu MHD86 už před pár týdny.

Provoz oblíbené retro linky 23 byl zastaven s příchodem covidu na jaře 2020. V roce 2020 bylo zastavení provozu pochopitelné, ale o rok později se ukázalo, že vedení Prahy o obnovení linky 23 nestojí. Oficiální stanovisko znělo: „nedostatek turistů v roce 2021“. Jenže se stanoviskem „návrat turistů do Prahy“ vyjely nově zavedené linky 42 a 43 se smíšeným historickým a retro provozem. Protichůdný byl k zastavené tramvajové retrolince provoz turistických retrovlaků a retroautobusů PID. Jejich provoz totiž probíhal v roce 2021 i 2022.

U linky 43 šlo spíš o přečíslování dřívější linky 41, ale linka 42 byla nová. Zástupci Prahy sobě spustili linku s komerčním tarifem 200 korun, která měla konkurovat komerčním autobusům na bázi hop on hop off. Jenže „komerční“ linka 42 podporovaná radními z Praha sobě byla v létě 2021 ve finanční ztrátě i přes drahé jízdné. Aby nejezdila linka prázdná, rozdávaly se turistům v hotelích kupóny na jízdu zdarma.

V zákulisí se před rokem mluvilo o šprajcu Scheinherrovcům proti některým vedoucím osobám v DPP, kteří mají rádi tramvaje a jejich historii. Pravděpodobně své udělalo také ego, kdy linku 23 vymysleli na magistrátě v roce 2017 zástupci z ČSSD a ANO, zatímco s novou „vlastní“ linkou 42 se chlubili zástupci Praha sobě raději.

Jenže provoz linky 42 znamenal nevyužití tramvají, které byly určeny pro retrolinku 23. Zpočátku tehdy zazářili očíčka některým zaměstnancům v DPP, kteří začali cpát retrovozy na běžné linky. Postupně střídali jednotlivé linky, aby si vozidla vyfotografovali na co největším počtu linek. Jenže většina vozového parku byla odstavena. Jakmile bylo jasné, že část retro tramvají se bude šrotovat, skončila dobrá nálada u všech v DPP.

Hrozba likvidace až 16 vozů, odstavení tramvají v hodnotě 60 milionů, žádost místostarosty Prahy 2 Jana Korsesky na obnovení linky 23 do neobsluhované oblasti Zvonařky, či zjišťování finančních ztrát z provozu linky 42. To vše nakonec mělo vliv na tom, aby linka 23 nebyla pohřbena definitivně. I to se mohlo stát, obdobně jako v Londýně, kdy z podobných důvodů byl ukončen provoz ikonických retro double deckerů na linkách 9 a 15.

Obnovení linky 23 je milou zprávou a poděkování si zaslouží všichni, kteří se podíleli na dvouletém boji proti Scheinherrovcům. Nakonec se nemuselo čekat až do podzimních voleb.

Přesto, že bude obnoven provoz linky 23, většina tramvajových a autobusových linek zůstává jezdit i nadále v omezeném provozu ve srovnání s rokem 2019. A to i přes návrat cestujících do městské dopravy.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou