Stenbus s retro vozem uspěl, ostatní štěstí neměli

K pražskému dopravnímu podniku se přidal s provozem retro autobusů i soukromý dopravce Stenbus. Ten od února vypravuje Karosu B961 na linku 354. Dopravní podnik retro autobusy vypravuje na linky 180 a 213.

Jak vznikl nápad s retroprovozem na linkce 354? Na to se redakce ptala tiskového mluvčího ROPIDu Filipa Drápala: „Návrh na retroprovoz vozidla byl oboustranný, vycházel ze vzájemné diskuse mezi námi a dopravcem. Uváděné vozidlo je unikátní, jelikož se jedná o poslední vyrobený kus vozidla B961E, proto bylo v zájmu obou stran jej zachovat.

Jenže někteří fanoušci autobusů se cítí dotčeni. Upozorňují, že neoficiální „retro“ provoz probíhá na mnoha linkách, kam soukromí dopravci vypravují zastaralé vozy. To potvrdil i Ropid. Na dotaz, kteří dopravci v poslední době dostávaly pokuty za nedodržení standardů PID jmenoval např.: ČSAD Střední Čechy, Exprescar, OAD Kolín a Arriva City.

Pokutovaní dopravci by teoreticky mohly žádat také o retro provoz se zastaralými autobusy, aby se vyhnuly statisícovým pokutám. Filip Drápal z ROPIDu čtenáře MHD86 ujišťuje, že to se nestane a podobné snahy už byly zamítnuty. “ Povolení provozovat vozidlo Karosa B 961 dopravci Stenbus bylo uděleno především na základě jeho určité unikátnosti a zachovalého stavu. V dalších případech byly žádosti o udělení výjimky z maximálního stáří vozidla zamítnuty,“ informoval Filip Drápal.

Retro provoz autobusů si ale pozornost zaslouží. Bohužel v současnosti chybí koncepce. Dopravní podnik si vysokopodlažní retro autobusy vypravuje nevhodně na páteřní linku 180 k motolské nemocnici a v druhém případě je posílá do neatraktivních končin Uhřiněveska na linku 213. Zlé jazyky říkají, že v druhém případu tomu je proto, že v oblasti bydlí vysoce postavený zaměstnanec DPP. Ale ani linka 354 s dopravcem Stenbus není žádné terno.

Jako ideální se jeví už dřívější vize na zřízení autobusové retrolinky po vzoru tramvajové retrolinky 23. Linka s pracovním označením 132 by mohla např. spojovat Pohořelec a linku 23, muzeum MHD a projet historickou Ořechovkou na Bořislavku. Na této lince by se střídaly různé retro autobusy od různých dopravců. Konečně by si na své přišli i autobusoví fanoušci a navíc by provoz těchto vozidel dával větší smysl, než ten současný.

Úvodní foto: Československý Dopravák


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.