Nejhorší tramvaje vypravuje DPP na Praze 6, zároveň omezil kapacitu spojů na Evropské o 25 %

S rekonstrukcí tramvajové trati v oblasti Prašného mostu a Hradčanské na Praze 6 zavedl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) výlukovou tramvajovou linku 32. Ta má nahrazovat linky 2 a 20. Jenže její provoz je kapacitně nedostačující, navíc dopravní podnik na linku 32 vypravuje asi ty nejšpinavější tramvaje, které má ve vozovém parku.

Na Evropské ulici v běžném provozu jezdí linky 20 a 26, obě v soupravách. Při probíhající výluce DPP ukončil linku 20 ve směru z centra na Špejcharu. Na Petřiny v klasickém provozu jezdí linka 1 (v soupravách) a linka 2 (v sólech). Během této výluky linku 2 ukončil ve směru z Braníka v centru a na Prahu 6 nejezdí. Náhradní dopravu na Petřiny a do Divoké Šárky zajišťuje za linky 2 a 20 výluková linka 32. Jenže dopravní podnik na této lince šetří. Provozována je pouze v sólo vozech, takže na Evropské ulici snížil dopravní podnik kapacitu tramvajové dopravy o 25 %.

Sólo na lince 32, pracovní den odpoledne, úsek Thákurova > Hadovka

Někdo by mohl namítat, že linkové vedení tvoří společnost Ropid, ale jak potvrdil redakci tiskový mluvčí Ropidu Filip Drápal, výlukové schéma si tvoří přímo dopravní podnik.

Kromě kapacitního omezení na Evropské ulici špatně naplánoval dopravní podnik i jízdní řády. DPP se snažil zanechat proklad linek 26 a 32 na Evropské, čímž nevyšel proklad linek 1 a 32 na Petřiny. Jenže DPP zapomněl i v případě Evropské ulice přihlédnout k tomu, že místo dvou linek v soupravách se nyní střídají za sebou linka 26 v soupravě a linka 32 v sólech. Proto nastavení půleného intervalu z Divoké Šárky do centra a z Dejvické na Divokou Šárku nedává smysl. První 4/5 minut (4 minuty ve špičce, 5 minut v sedle) čekají cestující na soupravu na lince 26 a dalších 4/5 minut čekají cestující na sólo na lince 32. Když už se rozhodl DPP šetřit a omezovat kapacitu na Evropské, měl nastavit odpovídající jízdní řád. Místo symetrického prokladu vhodného pro stejně kapacitní spoje měl interval 8, resp. 10 minut, rozpůlit jinak. Např. aby na sólo spoj čekali cestující 3 minuty a na soupravu 5 minut. Možná by se tím povedl vyřešit i nefungující proklad na Petřinách.

Doprava z Petřin se totiž plánovačům nepovadla vůbec. Cestující např. dopoledne čekají 6 minut na sólo vůz a poté 4 minuty na soupravu. Ještě „lepší“ je odpolední proklad ve směru na Petřiny. Na sólo čekají cestující 6 minut a na následující soupravu 2 minuty, a pak opět 6 minut na sólo a 2 minuty na soupravu. A takových příkladů bychom našli v jízdních řádech linek 1+32 a 26+32 víc. Není divu, že linka 32 jezdí přeplněná.

Léta posloucháme od čelních představitelů DPP, že jsou potřeba tzv. wany, tedy částečně nízkopodlažní tramvaje pro vypravení na sólo linky a noční dopravu. Ale kde jsou, když jsou potřeba? Jak je možné, že na lince 32 nejezdí žádná nízkopodlažní tramvaj? Proč dopravní podnik třicítku wan nevyužívá pro sólo linky a plýtvá s nimi na linkách v soupravách, kde mohou jezdit modernější tramvaje 14T a 15T? Marně bychom hledali wany i na nočních linkách. Dopravní podnik sice rád mluví o potřebě wan pro noční dopravu, ale fakticky ani část flotily na noc nevypravuje.

Wana zbytečně v soupravě na lince 26 v době výluky

A aby toho nebylo málo, dopravní podnik se rozhodl vypravovat přetíženou sólo linku 32 ty nejšpinavější vozy. Provoz na lince 32 zajišťuji jen špinavé vozy T3R.P, které doplňují dvě retro tramvaje (ty naopak září čistotou). Zaspala údržba tramvají? Čistí se ještě tramvaje? Jak je možné, že soupravy metra jezdí čisté a tramvaje jsou čím dál větší špína? Přitom i v metru dochází k velkému vandalismu. Bude rozdíl mezi metrem a tramvajemi v tom, že údržbu a servis metra zajišťuje soukromá firma na základě smlouvy s DPP, ale údržbu tramvají si dělá DPP sám, resp. údržbu neprovádí pořádně? Bude rozdíl i v tom, že metro má jiného technického ředitele než tramvaje? Nevím, ale tramvaje se stávají ostudou Prahy. Předpokládám, že si toho už všiml i Adam Scheinherr a na vedení DPP si došlápne.

Následuje fotografická příloha zobrazující interiéry tramvají na lince 32.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou