Majestátní most překlenující romantický fjord a propojující dva silniční tunely si získal srdce Norů, a to přestože jsou obyvatelé nejhornatější země Evropy na podobné stavby zvyklí. Svou roli možná sehrál i příběh o rychlejší cestě oblíbeného lososa na talíř. Tzv. Lososí cesta se probojovala do finále prestižní norské soutěže Stavba roku. Zda dosáhne až k vítězství, to se dozvíme při slavnostním vyhlášení v závěru června. Mohl by přitom jít opět o důvod k národní hrdosti, protože stavba nese podpis největší české stavební společnosti Metrostav.
„Norsko je zemí mostů a tunelů. Vděčí za to jednak své obrovské členitosti a hornatosti a ochotě mohutně investovat do rozvoje dopravní infrastruktury. Díky tomu každoročně vznikají i technicky a architektonicky mimořádně zdařilé stavby, na které jsou místní obyvatele po právu pyšní. Ve Skandinávii jsem prožil deset let poctivé a občas i trochu dobrodružné stavbařiny. Už jen účast ve finále norské soutěže Stavba roku je tedy pro mě splněným snem,“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS, která stavbu vybudovala.
Technicky nejpozoruhodnější a esteticky nejhodnotnější součástí stavby byl první český most ve Skandinávii. Konstrukce s délkou 735 metrů vyžadovala kvůli proměnlivému podloží unikátní způsob založení prostřednictvím železobetonových studní. Projekt dále zahrnoval výstavbu tunelu Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal pro změnu nejdelším českým silničním tunelem v Norsku, a také o něco kratšího tunelu Mjønes (přes 700 m). Metrostav kompletně dokončil a předal stavbu na začátku roku 2021.
Zakázka přinesla českým stavbařům spoustu nečekaných zážitků. Kromě ražby pod jezery také speciální leteckou misi během jarního lockdownu v roce 2020 a také nález překvapivého pokladu, který vydala sama země. Při budování tunelu Mjønes narazili raziči na vzácný růžový nerost thulit, který reprezentuje jeden z norských národních symbolů a je běžnou součástí šperků.
Soustava dvou nových tunelů a nového mostu přes fjord obohatila silnici Fv. 714, která tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra. Přezdívá se jí Lososí cesta, protože právě tudy se vozí více než třetina všech norských lososů. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku je nyní doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší.
I po dokončení této již několikrát oceněné stavby Metrostav pokračuje v dlouhodobém působení na norském trhu. V Bergenu nyní dokončuje tunel pro vlaky, cyklisty i chodce.
TZ Metrostav