Majestátní most překlenující romantický fjord a propojující dva silniční tunely si získal srdce Norů, a to přestože jsou obyvatelé nejhornatější země Evropy na podobné stavby zvyklí. Svou roli možná sehrál i příběh o rychlejší cestě oblíbeného lososa na talíř. Tzv. Lososí cesta se probojovala do finále prestižní norské soutěže Stavba roku. Zda dosáhne až k vítězství, to se dozvíme při slavnostním vyhlášení v závěru června. Mohl by přitom jít opět o důvod k národní hrdosti, protože stavba nese podpis největší české stavební společnosti Metrostav.
![](http://mhd86.cz/wp-content/uploads/2022/05/Most-stfjordbrua.jpg)
„Norsko je zemí mostů a tunelů. Vděčí za to jednak své obrovské členitosti a hornatosti a ochotě mohutně investovat do rozvoje dopravní infrastruktury. Díky tomu každoročně vznikají i technicky a architektonicky mimořádně zdařilé stavby, na které jsou místní obyvatele po právu pyšní. Ve Skandinávii jsem prožil deset let poctivé a občas i trochu dobrodružné stavbařiny. Už jen účast ve finále norské soutěže Stavba roku je tedy pro mě splněným snem,“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS, která stavbu vybudovala.
![](http://mhd86.cz/wp-content/uploads/2022/05/Norsko_most-Astfjordbrua-a-2-tunely-1024x767.jpg)
Technicky nejpozoruhodnější a esteticky nejhodnotnější součástí stavby byl první český most ve Skandinávii. Konstrukce s délkou 735 metrů vyžadovala kvůli proměnlivému podloží unikátní způsob založení prostřednictvím železobetonových studní. Projekt dále zahrnoval výstavbu tunelu Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal pro změnu nejdelším českým silničním tunelem v Norsku, a také o něco kratšího tunelu Mjønes (přes 700 m). Metrostav kompletně dokončil a předal stavbu na začátku roku 2021.
Zakázka přinesla českým stavbařům spoustu nečekaných zážitků. Kromě ražby pod jezery také speciální leteckou misi během jarního lockdownu v roce 2020 a také nález překvapivého pokladu, který vydala sama země. Při budování tunelu Mjønes narazili raziči na vzácný růžový nerost thulit, který reprezentuje jeden z norských národních symbolů a je běžnou součástí šperků.
Soustava dvou nových tunelů a nového mostu přes fjord obohatila silnici Fv. 714, která tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra. Přezdívá se jí Lososí cesta, protože právě tudy se vozí více než třetina všech norských lososů. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku je nyní doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší.
![](http://mhd86.cz/wp-content/uploads/2022/05/Nabíjení-čelby-tunelu-Slrdal-1024x768.jpg)
I po dokončení této již několikrát oceněné stavby Metrostav pokračuje v dlouhodobém působení na norském trhu. V Bergenu nyní dokončuje tunel pro vlaky, cyklisty i chodce.
TZ Metrostav