Hned osmkrát během letních prázdnin budou mít fanoušci železniční historie jedinečnou příležitost navštívit dvě železniční muzea během jednoho dne. Na trať mezi Lužnou u Rakovníka, kde je muzeum Českých drah, a Chomutovem, kde sídlí železniční depozitář Národního technického muzea, totiž vyjede historický motorový vlak. První jízda je naplánovaná už na tuto středu 13. července.
O prázdninových středách 13., 20., 27. července a 3., 10., 17., 24. a 31. srpna 2022 spojí Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka, Žatec a Chomutov, kde je železniční depozitář Národního technického muzea, motoráček řady M262.0, kterému se přezdívá Kredenc. Tento rychlíkový motorový vůz se vyráběl v ČKD Praha v letech 1949 až 1960 a patřil k pilířům poválečné obnovy vozového parku. Dnes už slouží pouze pro nostalgické jízdy.
Motorový vlak bude odjíždět z Lužné u Rakovníka v 11:25 a přes Žatec (12:17) dojede do Chomutova ve 12:49. Na zpáteční jízdu se motorák vydá z Chomutova v 14:50 a do Lužné s ním přijedete v 16:00. Předprodej jízdenek bude zajištěn ve všech pokladnách ČD a v e-shopu ČD (zde). Po předložení jízdenky z historického motoráku získají cestující slevu 20 % na vstupné do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka i do chomutovského depozitáře Národního technického muzea.
Hlavním lákadlem muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka jsou parní lokomotivy, kterých se ve sbírkách nachází více než třicet. Tyto stroje mapují vývoj parního provozu od přelomu 19. a 20. stol. až po konec parní trakce v druhé polovině 20. století. Kromě parních lokomotiv si návštěvníci prohlédnou také historické motoráčky, dieselové či elektrické lokomotivy, dobové osobní a nákladní vozy a spoustu dalších zajímavých exponátů potřebných pro drážní provoz.
V železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově je k vidění téměř stovka kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů – od parní lokomotivy z roku 1870 až po vozidla nových trakcí o celé století novějších. K vidění jsou lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu u Českých drah. Největším lákadlem jsou parní lokomotivy – například rychlíkový „Albatros“ 498.106 s rekordní rychlostí 162 km/h, první poválečná lokomotiva 534.0301 nebo tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887.
TZ ČD