Vedení Českých drah a Plzeňského kraje nyní jednají o nové smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících ve drážní osobní dopravě na provozní soubory Plzeňsko a Český les. Smlouva na 10 let by měla být podepsána na podzim tohoto roku a v kraji díky ní budou jezdit nové jednotky od polského výrobce PESA.
České dráhy budou od prosince 2023 do prosince 2033 zajišťovat veřejnou drážní dopravu na Plzeňsku a v Českém lese. Plzeňský kraj se rozhodl uzavřít smlouvu s Českými drahami na základě tržních konzultací. Ze čtyř oslovených dopravců právě České dráhy nabídly nejlepší poměr kvality a ceny. Cestující se tak mohou těšit na moderní bezbariérové vlaky, které nabízejí Wi-Fi připojení, klimatizaci, moderní informační systém a dostatek místa pro cestující na kole, s kočárkem nebo na vozíku.
„Jsme rádi, že se nám podařilo s Plzeňským krajem dohodnout na základních tezích, které povedou k uzavření nové smlouvy. Cestující se tak mohou těšit na další velkou obměnu vozového parku, což bude mít velmi pozitivní vliv na kvalitu služeb a pohodlí. Tratě na Plzeňsku bude mimo jiné obsluhovat 10 nových motorových jednotek od polského výrobce PESA,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. V druhé polovině trvání kontraktu nahradí v provozním souboru Český les vozidla Regionova moderní jednotky Stadler RS1. Ty budou vybaveny mobilní částí systému ETCS.
V Českém lese najedou vlaky ročně zhruba 470 tisíc kilometrů, na Plzeňsku skoro trojnásobek. Celkem tak jde zhruba o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. Hodnota desetiletého kontraktu je zhruba čtyři miliardy korun.
Provozní soubor Plzeňsko zahrnuje tratě Planá – Tachov, Rokycany – Nezvěstice, Nýřany – Heřmanova Huť, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Plzeň – Žihle a Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín.
Provozní soubor Český les zahrnuje tratě Tachov – Domažlice a Poběžovice – Staňkov – Holýšov.
TZ ČD