Ve středu 7. září 2022, představila Škoda Group veřejnosti první novou elektrickou vlakovou jednotku pro lotyšského železničního dopravce Pasažieru vilciens. Tento elektrický vlak bude v Lotyšsku nejprve nasazen do zkušebního provozu, po jehož absolvování získá certifikaci v souladu s předpisy Evropské unie, která potvrdí jeho bezpečné použití v osobní dopravě.
Představení elektrického vlaku se uskutečnilo na Hlavním nádraží v Rize, na koleji č. 10, poblíž nástupiště č. 2. Zúčastnili se jí ministr dopravy Tālis Linkaits, generální ředitel Škoda Vagonka Martin Bednarz, předseda představenstva Pasažieru vilciens Rodgers Jānis Grigulis a člen představenstva Latvijas dzelzcels Rinalds Pļavnieks.
„Do hlavního města jsme nyní doručily dvě jednotky a do konce září by se k nim měla připojit ještě jedna. V posledních srpnových dnech byly v Rize úspěšně dokončeny první dynamické zkoušky a v září zahájíme další testy pro přizpůsobení systému řízení vlaku a poté zahájíme zkoušky potřebné pro certifikaci. Celý proces výroby a dopravy výrazně ovlivnila válka na Ukrajině, kvůli čemuž musíme vlaky dopravovat po silnici v rozloženém stavu. Tento fakt tak dále ovlivňuje původní harmonogram. Ten už negativně ovlivnila pandemie nemoci covid-19, která snížila dostupné kapacity ve výrobě, průběh technické a materiálové přípravy projektů i dodávky od subdodavatelů. V rámci výrobního procesu už ale máme svařeno 35 %, tedy téměř 50 z celkového počtu 128 plánovaných vozů, a dokončují se přípravy na zahájení sériové montáže vlaků. Jakmile se rozběhne sériová výroba naplno, budeme je poté moci dodat v rozloženém stavu po silnici k sestavení přímo zde v Rize,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel Škoda Vagonka.
„Nové vlaky výrazně zkvalitní služby osobní železniční dopravy a posílí tak železnici jako páteř veřejné dopravy,“ uvedl ministr dopravy Tālis Linkaits. „Aby byla vlaková doprava pro občany atraktivní, musí být moderní – se snadným nástupem, novými vlaky a rychlým cestováním. Nahrazením lotyšských historických elektrických vlaků moderními vlaky podpoříme lidi v tom, aby si pro své každodenní cesty vybírali vlaky. S novými vlaky budeme moci zavést pravidelný intervalový jízdní řád, kdy vlaky budou jezdit každých 15 až 20 minut ve všední dny ráno a večer, zajistíme dostupnost pro cestující se sníženou pohyblivostí a nabídneme i další zlepšení.“
„Zavádění nových elektrických vlaků v osobní dopravě je neustále v centru naší pozornosti. Díky spolupráci se Škoda Group držíme nejen krok s vývojem výroby elektrických vlaků, ale společně i školíme zaměstnance Pasažieru vilciens, aby s nimi mohli pracovat. Elektrický vlak, tak jak ho tu dnes vidíme, se zdokonaluje do všech detailů, aby splňoval nejen technické a bezpečnostní požadavky, ale také potřeby cestujících. Jedním z důležitých úkolů je například vytvořit pohodlné řešení pro přepravu jízdních kol,“ dodává předseda představenstva společnosti Pasažieru vilciens Rodgers Jānis Grigulis.
Rinalds Pļavnieks, člen představenstva společnosti SJSC Latvijas dzelzceļš, dodává: „Pro zajištění potřeb mobility a pohodlí cestujících na železnici je nezbytná jak moderní a dostupná železniční infrastruktura, tak moderní a vizuálně atraktivní kolejová vozidla, takže je opravdu potěšující, že se na lotyšské železniční infrastruktuře poprvé objevil nový moderní osobní vlak! V rámci příprav na den, kdy začnou na lotyšské železnici denně jezdit nové elektrické vlaky, společnost SJSC Latvijas dzelzceļš aktivně pracuje na vytvoření příslušné infrastruktury. Stavební práce na modernizaci nebo přestavbu 48 železničních stanic a zastávek začnou příští týden a budou dokončeny společně s dodávkou všech nových elektrických vlaků do Lotyšska do konce roku 2023.“
Škoda Group dodá do Lotyšska všech 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní dopravu do konce roku 2023. Každý z nich se bude skládat ze čtyř vagonů. Jeden elektrický vlak bude dlouhý 109 metrů a bude mít 436 míst k sezení. Vlaky budou mít pro cestující jednoúrovňový nástup z nástupišť, což nejen zpřístupní dopravu všem, ale také zkrátí dobu potřebnou k přestupu cestujících na zastávkách. Širší dveře vlaku navíc pomohou urychlit nástup a výstup.
Nové elektrické vlaky budou mít klimatizaci, ergonomická sedadla a moderní vybavení. Budou vybaveny video a audio informačními systémy a výkonným Wi-Fi připojením. Jejich provoz bude plynulejší a v kabinách bude nižší hladina hluku než u těch, které se používají v současnosti. Nové vlaky budou mít konstrukční rychlost až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude v budoucnu možná na úsecích, kde to umožní železniční infrastruktura.
Díky novým elektrickým vlakům od Škoda Group bude společnost Pasažieru vilciesn schopna zavést intervalové jízdní řády na všech trasách těchto vlaků. To znamená, že vlaky budou jezdit každých 15 až 20 minut ve všední dny ráno a večer, což jsou tradičně nejvytíženější časy. Nové vlaky budou jezdit ve směru Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava.
TZ Škoda Group