Poznávání mnichovské cykloinfrastruktury, prezentace o udržitelné bezemisní dopravě od FlixBusu a návštěva MANu, Digital Hub Mobility a Siemens. To byly hlavní body odborné exkurze do bavorské metropole, kterou pro zástupce úspěšných měst zapojených do Do práce na kole 2022 zorganizoval spolek AutoMat. Partnerem výjezdu do Mnichova byla společnost FlixBus.
„V rámci výzvy Do práce na kole neodměňujeme jenom účastnické týmy, ale oceňujeme také nejlepší Cykloměsta – tedy taková, která se snaží komplexně a progresivně rozvíjet svou infrastrukturu pro chodce i cyklisty. Pomocí této kategorie chceme všechna města zapojená do výzvy Do práce na kole motivovat k dalšímu rozvoji udržitelné mobility a také přinášet inspiraci z celého světa,” říká Dominika Lenthárová ze spolku AutoMat.
Do Mnichova vyrazili spolu s AutoMatem tři zástupci ostravského Městského ateliéru prostorového plánování (MAPPA), zástupce pražského IPRu a členové spolků Cyklo Budějovice, královéhradeckého Bajkazylu a Brno na kole. Organizačně akci připravil Jan Haruda ze studia SocGeo ve spolupráci s AutoMatem a FlixBusem. Co účastníky a účastnice v bavorské metropoli nejvíc zaujalo?
„Hned po výjezdu z nádraží na sdílených kolech mě překvapil počet osobních cargo kol. Ta byla v podstatě na každém veřejném parkovišti. Lidi se tu nebojí kola nechávat venku, byť jsou elektrická. A jezdí po infrastruktuře, která je často sdílená s ostatní dopravou. Je to krásná ukázka toho, jak může takové ne úplně cyklo město fungovat i s motorovou dopravou,” sdílí své dojmy Jiří Štrupl z královéhradeckého Bajkazylu, který se zároveň podílel na založení pražských cyklodep pro cargokola a je u nás průkopníkem i v oblasti paletové cyklodopravy.
A co obyvatele Mnichova podle něj k využívání kol motivuje? „Lidi tu mají kola kam odkládat. V podstatě na každé křižovatce je několik stojanů typu U, takže je přes kola docela dobře vidět do křižovatek a přitom jsou na očích všech účastníků provozu. Mnichovská cyklo infrastruktura, byť není všude úplně segregovaná, je velmi vyspělá a navazující,” dodává cargo-bajker guru Štrupl.
„Líbí se mi, jakou mají v Mnichově síť oddělené infrastruktury a křížení,” dodává Tomáš Holub z Cyklo Budějovic.„My umíme postavit cyklostezku podél silnice, ale jak jde boční ulice, tak si nevíme rady. Dá se tam přechod pro chodce a Cyklisto, sesedni z kola. Zvládají dát parkování kol do parkovacího pásu ve vozovce. Prostě to označí a auta se vyhnou,” všímá si Holub.
Kromě poznávání cykloinfrastruktury „na vlastní kolo” se delegace podívala také do firem MAN a Siemens. V Digital Hub Mobility se návštěvníci z Česka dozvěděli víc o experimentech se sdíleným městským prostorem, v centrále Flixu se pak mluvilo o perspektivě vývoje dálkové autobusové dopravy.
„Spolek AutoMat letos slaví 20 let své existence a i když se podmínky pro udržitelnou dopravu v Česku postupně lepší a kolo už začíná být považováno za dopravní prostředek, pořád máme ještě před sebou dlouhý kus cesty. AutoMat má ve svém poslání přinášet inspiraci ze zahraničí a ukazovat, že to v praxi jde. Že někdy stačí jen překonat zažité stereotypy. Přesto to vypadá, že spolek bude ještě pár let potřeba…” uzavírá Kateřina Hulínová z AutoMatu.
“Za FlixBus jsem moc rád, že jsme mohli pomoct exkurzi zrealizovat. Už jsme cestou zpátky probírali, že dalších možných cílů je nepřeberně,” ukončuje Tomáš Beránek, mluvčí FlixBusu CZ.
TZ FLIX, Foto: Filip Moučka