DPMB se v porovnání s ostatními dopravci drží na špici v čerpání evropských dotací. Od roku 2014 se mu podařilo získat více než 2,4 miliardy korun, a to jak na vozidla, technologie, tak na infrastrukturu. Aktuálně má přislíbenou další téměř miliardu na trolejbusy a tramvaje.
Na čtyři desítky trolejbusů Škoda 27Tr a pět tramvají Škoda ForCity Smart 45 bude DPMB čerpat dotaci, a to ve výši 540 milionů korun. Žádal o ni v projektech Nákup kloubových nízkopodlažních trolejbusů a Nákup obousměrných nízkopodlažních tramvají – I. etapa, které byly spolufinancovány Evropskou unií.
Nákup nových vozidel by se neobešel bez finanční podpory vedení města Brna. Všechny projekty se totiž nově platí až po ukončení realizace včetně úhrady faktur. Je tak nutné mít vlastní rezervu. Navíc dotace pokrývá 70 % ceny, zbytek je potřeba uhradit se svého.
„Brněnská MHD je na velmi vysoké úrovni. Jsme si toho vědomi a chceme tento standard udržet. Proto je nutné vozový park neustále obnovovat a modernizovat. Dopravní podnik má v zásobě projekty, které jsou rozpracované, když se objeví výzva, je připraven se do ní přihlásit. A díky dobrému zpracování projektové žádosti také uspět,“popsala Markéta Vaňková, primátorka města Brna.
Trolejbusy 27Tr
DPMB získal dotaci na čtyři desítky trolejbusů 27Tr, které pořídil v letech 2021 a 2023. Jeden vůz vyšel na více než 11 milionů korun. Jedná se o nízkopodlažní kloubové vozy o délce 18 metrů, s kapacitou více než 120 osob, které nejčastěji jezdí na páteřních linkách 25, 26 a 37. Nechybí v nich klimatizace, USB nabíječky ani informační systém s LCD monitory.
Tramvaje Škoda ForCity Smart 45T
Kromě trolejbusů však z evropských peněž dopravce zaplatí i obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T. „Podařilo se nám uspět ve výzvě Integrovaného regionálního operačního programu se třemi etapami nákupu, a to s příslibem dotace ve výši téměř 630 milionů korun. Na aktuálně pořízených pět vozů budeme v I. etapě čerpat přes 209 milionů. Současně máme zajištěny finanční prostředky na II. a III. etapu nákupu v celkové výši 419 milionů,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB. Obousměrné tramvaje jsou dlouhé 31 metrů a široké 2,5 metru. Mají plně klimatizovaný interiér pro 233 cestujících. Jeden vůz vyšel na téměř 60 milionů.
DPMB má však v plánu čerpat evropské dotace i nadále. „V nejbližší době budeme podávat žádost o dotaci na výstavbu tramvajové smyčky Pisárky a na modernizaci tramvajové tratě do Modřic,“ doplnil Havránek. Na přelomu roku pak plánuje dopravce žádat o finance na stavbu tramvajové tratě na Kamechy.
TZ DPMB