Železniční nadšenci si užili další speciální nostalgickou jízdu. Pořádal ji Železniční klub Tatran.
Speciální retrovlak táhla lokomotiva řady 131 zvaná Dvojička, jediná československá dvoudílná lokomotiva pro tratě s normálním rozchodem, která na tratě v Česku dodnes pravidelně zajíždí s těžkými nákladními vlaky. Poprvé po renovaci se se představily i vozy někdejšího expresu Tatran, který v 80. letech minulého století spojoval Bratislavu, Vysoké Tatry a Košice.
Kromě hlavní jízdy ze Spišské Nové Vsi do Prahy se druhou červencovou sobotu konal program v Praze na Masarykově nádraží.
Pro zájemce z jiných částí republiky byla speciální retrojízda navržena tak, aby vlak zastavil ve všech významných stanicích na trase. Elektrické lokomotivy řady E 479.1 (131) byly konstruovány pro těžkou nákladní dopravu na sklonově obtížných traťových úsecích. Doménou řady 131 byla doprava těžkotonážních vlaků na trati Košice-Ostrava a Žilina-Hranice na Moravě. Elektrické lokomotivy ŠKODA řady E 479.1 (131) byly v počtu 50 dvojdílných strojů dodány do RD Spišská Nová Ves. Dnes jsou v majetku ZSSK a na tratích ČD se vyskytují velmi zřídka.
Lokomotiva řady 131 se skládá ze dvou konstrukčně shodných dílů, z nichž každý může jezdit i samostatně. Přesto je vždy lokomotiva provozována jako dvoudílná.
Plzeňská Škodovka tento stroj vyráběla v letech 1980-1982. Lokomotiv řady 131 bylo vyrobeno celkem 50 dvojic.Maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h.
Text a foto: Ctibor Čejpa