V uplynulém týdnu se do Třemešné ve Slezsku vrátil druhý osobní vůz unikátní úzkorozchodné dráhy (760 mm) Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, která je známá pod svým zkráceným názvem „Osoblažka“.
„Uskutečnili jsme komplexní obnovu stupně R2 na voze číslo 901. Obnovu provedla dceřiná společnost Českých drah DPOV ve svém závodě v Nymburce a jednalo se v podstatě o unikátní ruční kusovou práci, protože v celé republice je takových vozů už jen několik kusů a dílny se s nimi setkávají jen výjimečně,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro servis.
Jeho slova potvrzuje i předseda představenstva a generální ředitel společnosti DPOV Jiří Jarkovský: „Vůz z úzkokolejky představoval pro naše dílny zajímavou výzvu. Museli jsme mu přizpůsobit na míru prakticky všechny postupy i samotné pracoviště, kde oprava probíhala. Vůz je mnohem menší, kratší a užší než obvyklé vagóny, o které pečujeme. Zcela atypické jsou podvozky nebo kola. Na voze jsme kromě základního rozsahu obnovy provedli opravu zkorodovaných částí skříně a dveří, její lakování a kompletní výměnu monobloků dvojkolí. Tento vůz prošel v minulosti také dílčí modernizací, při které byly dosazeny nové podlahy, potahy sedaček, informační systém a systém napájení elektrickou energií.“
„Máme velký zájem zachovat provoz na Osoblažce, která představuje jedinečnou úzkorozchodnou dráhu v naší republice a přispívá k rozvoji turistiky a celého regionu. Už v lednu jsme na dráhu vrátili do provozu motorovou lokomotivu 705.913 a osobní vůz číslo 905, který zůstává v „retro“ stavu a může být v budoucnosti využíván pro nostalgický provoz. Do opravy všech vozidel pro „Osoblažku“ jsme tak investovali už více než 10 milionů korun. Díky tomu jsou všechny tři vozidla po obnově vyššího stupně připravena na další provoz po dobu dalších minimálně deseti let při dodržení plánu periodické údržby a obnov,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Pro naplnění plánovaného počtu vozidel a ke stabilitě zdejšího provozu ještě chybí dokončit kompletní opravu a modernizaci lokomotivy 705.914 u společnosti CZ LOKO. Lokomotiva v rámci oprav obdrží nový dieselový motor nebo řídicí systém. To umožní zajistit další provoz lokomotivy po dobu více než jedné dekády. Podle aktuálních informací od dodavatele by měla být modernizace lokomotivy dokončena s větším zdržením na podzim letošního roku.
TZ ČD, ilustrační fotografie: Michal Jeřábek / České dráhy.