Cestující na jihu a východě Středočeského kraje budou cestovat v pohodlných motorových vozech typu RegioShuttle RS1, které České dráhy označují jako RegioSpider. Nabízejí klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809/810 nebo jednotky RegioNova. Proto bude cestování pohodlnější.
„Našim občanům chceme nabídnout kvalitní cestování i na méně frekventovaných tratích ve východní a jižní části kraje. Proto Rada Středočeského kraje přijala 8. června letošního roku usnesení, které má v příštích letech zajistit náhradu starých nepohodlných vlaků moderními klimatizovanými a bezbariérovými soupravami na prakticky všech provozovaných regionálních tratí ve Středočeském kraji. Vedle moderních RegioFoxů nebo RegioPanterů se tak na tratích v našem regionu objeví další typ vlaku, který splňuje požadavky 21. století na pohodlné cestování do škol, zaměstnání, k lékaři nebo za sportem a zábavou,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Na začátku září jsme uzavřeli kupní smlouvu na dalších 16 motorových vozů RegioShuttle RS 1 u zahraniční společnosti Heros. Jejich provoz plánujeme ve Středočeském kraji. Další vozy až do plánovaného počtu 34 kusů jsme již dílem koupili a dílem jejich nákup nyní připravujeme. Jde o vozy, které už jezdily v Německu a velmi dobře splňují požadavky na provoz na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích. Před uvedením do provozu projdou kompletní obnovou, dosazena budou nová bezbariérová WC, palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro dobíjení cestovní elekroniky a další vybavení, které je nezbytné pro provoz v České republice. Část těchto prací zajistí dodavatel vozů a část předpokládáme provést u naší dceřiné firma DPOV,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu a doplňuje důležitou informaci, kdy se cestující moderními vlaky svezou: „Vozy chceme uvádět do provozu na středočeských tratích už od druhé poloviny příštího roku. První z nich zamíří na spoje kolem Benešova u Prahy a nahradí tam například motoráky řady 810 a 809. Od roku 2025 budeme pokračovat v jejich postupném uvádění do provozu na tratích na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku.“
V cílovém stavu se předpokládá nasazení motorových vozů RegioSpider na tratě Benešov u Prahy – Vlašim, Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany, Olbramovice – Tábor a dále na tratích Kutná Hora – Zruč nad Sázavou, Pečky – Kouřim, Nymburk – Poříčany, Nymburk – Jičín, Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov a Mladá Boleslav – Libuň. Obslouží také některé spoje na tratích z Mladé Boleslavi do Všetat a Mělníka nebo z Kolína do Nymburka a Kutné Hory.
Motorové vozy RegioShuttle RS 1 vyráběla společnosti ADtranz, později Stadler Rail, v letech 1996 až 2013. Na vývoji se podílela i pražská společnost VUKV. Vyrobeno bylo zhruba 500 vozů pro provoz v Německu a v Česku. Vozy s délkou zhruba 25 metrů a hmotností 43 tun pohánějí dva motory, každý podle provedení s výkonem od 257 do 265 kW. To je více než dvojnásobek oproti jednotkám RegioNova. Navíc poháněny jsou všechny čtyři nápravy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a počet míst k sezení se pohybuje podle provedení, nejčastěji je to kolem 70 sedadel. Podstatná část podlahy vozu včetně nástupních prostorů (65 %) je v nízkopodlažním provedení v úrovni moderních nástupišť. To umožňuje snadný nástup osobám se sníženou schopností pohybu a orientace včetně osob na vozíku. Vozidla jsou připravena na osazení zařízení ETCS, čímž budou moct být provozována i v dalších letech, kdy se bude zvyšovat množství tratí s výhradním provozem ETCS.
České dráhy nazvaly tento typ vozů jako RegioSpider proto, že zdolávají snadno také nejstrmější železnici u nás z Tanvaldu do Kořenova. První vozy zařadily do provozu v roce 2011. Díky nákupu dalších vozů již dříve používaných v Německu se postupně rozroste počet RegioSpiderů na více než stovku vozidel. V provozu jsou v Libereckém a Pardubickém kraji a také na Vysočině. Další vozy jsou postupně uváděny do provozu nebo v příštích letech budou nasazeny na tratě v Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Středočeském a Pardubickém kraji. Nahradí především motorové jednotky řady 814 a motorové vozy 810/809.
TZ ČD