V neděli 10. prosince začaly vlaky linek S2, S3, S9, S22 a S34 zastavovat v nové železniční zastávce Praha-Rajská zahrada. S okolím bude nová bezbariérově přístupná zastávka propojena novou pěší lávkou, v rámci které otestujeme i nový systém statické navigace v rámci projektu Čitelná Praha. Vůbec poprvé zde vyzkoušíme nové prosvětlené nosiče, které by se v budoucnu měly objevit také v pražském metru. Zdálky upozorní na přítomnost vlakové zastávky také výrazný totem se symbolem vlaku a Eska. Zbývající část pěší lávky, která naváže na nově otevřenou nad nástupišti a napojí zastávku na sídliště Černý Most a stanici metra, by měla být dokončena během 1. čtvrtletí 2024.
Díky nové vlakové zastávce se usnadní cestování z oblasti sídliště Černý Most a Hutí nejen do centra Prahy, ale také do Středočeského kraje. Naopak Středočechům umožní nová zastávka mnohem rychlejší přestup do celé oblasti Černého Mostu a Prahy 14. Vlaky zde budou zastavovat ve špičkách všedních dnů v souhrnném intervalu 10-15 minut, mimo špičky a o víkendu 15-30 minut. Jízdní dobou 13 minut vlaky směle konkurují metru, jehož jízdní doba mezi Rajskou zahradou a Náměstím Republiky je o 3 minuty delší.
Nová pěší lávka významně usnadní přístup místním obyvatelům oblasti Hutě jak od vlaku, tak i od stanice metra Rajská zahrada. Vzhledem k pokračující výstavbě druhé části lávky nad Chlumeckou ulicí s předpokladem zprovoznění během 1. čtvrtletí 2024 je dočasně nutné použít pro přístup ke stanici metra a do sídliště Černý Most stávajícího podchodu pod Chlumeckou ulicí.
Čeká vás tu trojice novinek: lávka, jednotný navigační systém i nosiče, které jsou jeho nedílnou součástí. Na lávce navádí cestující k jednotlivým nástupištím, výtahům i východům pilotní verze navigačního systému Čitelná Praha. Pro jednotlivé směrové tabule jsou zde poprvé použity také prototypy prosvětlených nosičů, které plánujeme otestovat v drobných modifikacích pro interiérové použití také ve stanici metra Palmovka. Prototypujeme tu také směrovky navigující na jednotlivé pěší i dopravní cíle v okolí a totem, neboli velká prosvětlená kostka se symboly vlaku a Eska, upozorňující na existenci vlakové zastávky už z dálky. V návaznosti na dokončení druhé části lávky bude navigace Čitelné Prahy použita i tam. Jednotný navigační systém se propíše také v rámci výtahů, které propojují lávku s jednotlivými nástupišti a na jižní straně s budoucí druhou částí lávky přes Chlumeckou ulici a také s úrovní okolního terénu.
TZ Ropid, foto: Ropid – Sandra Sedlecká