O speciální autobus pro vozíčkáře už není zájem. Nahradí ho 8 flexibilních mikrobusů na objednání

Praha pořídí 8 dalších mikrobusů na objednání, systém Bezba dopravy se tak rozšíří na 43 vozidel, která si lze objednat pro přepravu těžce zdravotně postižených lidí. S postupným zpřístupňováním běžné MHD je dnes zájem o speciální autobusovou linku H1 minimální a po většinu času jezdí tato linka, trpící velkými zpožděními vlivem silného provozu v centru, prázdná. Přibližně od léta 2024 ji nahradí mikrobusy Bezba dopravy s flexibilní trasou podle potřeb jednotlivých cestujících.

Systém Bezba dopravy, neboli speciálních vozidel na objednání pro přepravu těžce zdravotně postižených, funguje v dnešní podobě od roku 2022. O efektivní využití 35 speciálně upravených vozidel se stará dispečink, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel, která provozují společnosti Lutan a Vega Tour. Zájem o tuto službu neustále roste a i přes výrazně efektivnější nasazení vozidel zdaleka nestačí pokrýt všechny požadavky od klientů. „Díky našemu dispečinku i rozšíření flotily vozidel dokážeme každý den odvézt až 350 pasažérů, což je téměř dvakrát více, než s původními provozovateli. Denně však musíme odmítnout zhruba padesátku klientů s požadavkem na jednorázovou jízdu. Oproti původnímu plánu se navíc k této aktivitě připojil i Středočeský kraj a Bezba doprava tak obsluhuje i města a obce v těsném sousedství hlavního města,“ vysvětluje potřebu rozšíření služby ředitel ROPID Petr Tomčík.

Praha udělala obrovský pokrok ve zpřístupňování MHD hendikepovaným. Pro určitou skupinu lidí je ale i tak obtížné klasickou veřejnou dopravu používat, proto tu pro ně máme speciální službu přepravy od domu k domu i včetně asistence. Rostoucí zájem ale nestačíme plně uspokojit, a proto nyní Rada hl. m. Prahy schválila potřebné navýšení počtu vozidel z 35 na 43 a také posílení počtu asistentů přepravy, kteří pomáhají při nástupu a výstupu u lidí s nejtěžším omezením. Denně tak budeme moci uspokojit až 80 dalších klientů,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Pro efektivnější řízení provozu bude také personálně posílen dispečink Bezba dopravy, který má na starosti organizace ROPID.„Dopravci mají dle smluv na pořízení a vybavení nových vozidel 6 měsíců, tedy reálné nasazení do provozu očekáváme během léta 2024,“ upřesňuje Petr Tomčík.

Speciální autobusová linka H1, která slouží pro osoby se zdravotním hendikepem v různých obměnách už přes 30 let, s postupujícím zpřístupňováním metra, tramvají i autobusů pro tělesně postižené, ztratila svůj původní význam a v současné době je většina spojů, které zajišťuje speciálně upravený autobus, prázdná nebo veze pouze jednoho pasažéra. Tato linka zajišťující v pracovní dny v trase Chodov – Náměstí Republiky 7 párů spojů je navíc sužována častými kolonami v centru a běžně dosahuje zpoždění desítek minut. Proto bude tato dnes již přežitá linka nahrazena efektivnějšími a flexibilnějšími mikrobusy schopnými uvézt až 4 lidi na invalidním vozíku. Dva speciálně vyčleněné mikrobusy budou mít pevné stanoviště na Pankráci a Strahově, odkud budou vyrážet na trasy zejména v centru Prahy podle aktuálních potřeb lidí.

TZ ROPID