Letiště Praha nadále pokračuje ve snižování emisí oxidu uhličitého. Za loňský rok se podařilo uspořit 59,45 procent emisí CO₂ ve srovnání s rokem 2009, kdy letiště poprvé uhlíkovou stopu vypočítalo. Po roce tak obhájilo certifikát Airport Carbon Accreditation třetí úrovně. Ten se vyznačuje zapojením partnerů – leteckých společností, nájemců, dodavatelů služeb a dalších. Součástí bylo i ověření uhlíkové stopy nezávislým auditorem.
Ředitelka pro oblast životního prostředí a ESG Soňa Hykyšová přibližuje, jak samotné letiště ke snižování emisí přistupuje. „V loňském roce jsme poprvé přijali dlouhodobý závazek v oblasti nákupu zelené elektřiny v podílu 60 procent s postupným nárůstem až do roku 2030. Zprovoznili jsme první fotovoltaickou elektrárnu na letišti, která se nachází na Terminálu 3, nakoupili jsme elektrovozidla Dacia Spring a v nákupech pokračujeme nadále a zároveň pokračujeme ve výměně osvětlení za LED a dalších projektech. Intenzivně také sledujeme vývoj v oblasti alternativních paliv, ať už jde o SAF (sustainable aviation fuel) nebo vodík.“ Letiště Praha snižuje emise oxidu uhličitého v průměru o tři až pět tisíc tun ročně.
Letiště Praha chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality ačisté uhlíkové neutrality do roku 2050.Nicméně celkem 85 procent emisí na letišti jsou emise třetích stran, tedy dodavatelů a leteckých společností. Proto je letiště ke snižování emisí motivuje, a to probíhá různými způsoby. Pořádá pro dopravce soutěž TOP Sustainable Airline, ve které kromě hluku a emisí sleduje rovněž přístup celé aerolinky k udržitelnosti. Letecké společnosti tak mají motivaci nasazovat na linky do Prahy nová moderní letadla, která mají nižší emise i hlukovou zátěž. K úspoře emisí dochází i díky změně odletových postupů, které vstoupily v platnost během pandemie onemocnění Covid-19. Konkrétní přístup ke snižování emisí CO₂ v dlouhodobém horizontu bude v příštím roce zveřejněn v dekarbonizačním plánu, který se v současné době doplňuje o plánované investiční akce a provozní opatření.
Emise snižují i dceřiné společnosti
Dceřiné společnosti Letiště Praha také přijaly opatření ke snížení emisí CO₂. Czech Airlines Technics vyměnila lampy na Hangáru F za LED osvětlení a zároveň nakupuje zelenou elektřinu. Stejný přístup zaujímá i Czech airlines handling, která také využívá pozemní techniku (GSE) na elektrický pohon se závazkem podílu 40 procent v roce 2030.
Ke snižování uhlíkové stopy jsou motivováni rovněž zaměstnanci Letiště Praha například v rámci projektu Do práce na kole.
Hlavním cílem programu Airport Carbon Accreditation je podpořit provozovatele letišť v jejich snahách snižovat emise skleníkových plynů vznikajících z různých letištních činností. Program sdružuje stovky letišť po celém světě, která mapují svoji uhlíkovou stopu a realizují postupy k jejímu snížení.
TZ Letiště Praha