Krok vpřed nebo populismus. Jak se na bezplatnou MHD dívá Evropa a jak my

Je bezplatná doprava způsobem, jak snížit dopravní přetížení měst nebo emise? Evropská města mají různý pohled, v Montpellier zavedli bezplatnou dopravu pro rezidenty, u nás se zdarma svezete jen na pár místech.

V prosinci 2023 zavedl francouzský Montpellier bezplatnou hromadnou dopravu. Přidal se tak k několika městům po celém světě, která na tento model najela. Důvodů k zavádění bezplatné dopravy je více; ulice center praskající ve švech kvůli projíždějícím autům nebo požadavek na zlepšení ovzduší. Zatímco na jedné straně jsou příznivci, z druhé zaznívá, že se jedná o populismus. Ve finále však bezplatná veřejná doprava nemusí řešit ani jeden z problémů.

Ukazuje se, že volba prostředku přepravy závisí spíš na dostupnosti než na samotných nákladech. Pokud vám z odlehlé vsi nebo města jede autobus jen čtyřikrát denně, tak jste odkázáni buď na přepečlivé plánování svého dne, anebo na auto. Otázkou tedy zůstává, zda by se obce a města neměly zaměřit spíše na budování dopravních sítí. V Montpellier o tom mají nicméně jasno.

Tamní obyvatelé mohou zdarma využívat všechny autobusy, tramvaje a parkoviště P+Tram. V současné době se v Montpellier denně uskuteční 280 tisíc jízd autem, přičemž silniční doprava se podílí ze 40 % na emisích. Důvodem je tedy klima. Od 21. prosince 2023 musí rezidenti vlastnit bezplatnou jízdenku, která je k užití jízd zdarma opravňuje. Návštěvníci a turisté však za jízdenku zaplatí. Systém je financován z daně „platby za mobilitu“, která je vybírána od všech podniků ve Francii s více než 10 zaměstnanci.

Jak se na to dívají česká města?

Také u nás existuje pár měst, ve kterých je zavedená bezplatná nebo částečně bezplatná doprava. Variantu představují i některé bezplatné linky. Úplně zadarmo jezdí obyvatelé Lovosic a Litoměřic a v 1. pásmu města Strakonice. Některá města pak mají jen symbolické jízdné. Například ve Frýdku-Místku pořídíte roční kupón za 1 Kč, ve Valašském Meziříčí za totéž dáte 130 Kč. V Hořovicích nevybírají jízdné na dvou pravidelných autobusových linkách.

„Provozovat MHD zdarma pro cestující se zdá být cestou pro malá města, kde MHD používá méně cestujících a města musí řešit prodeje jízdenek a jejich kontroly. Městům odpadnou náklady na výběr jízdného a zároveň existuje potenciál, že místní lidé začnou více používat MHD, která obecně nejezdí v malých městech tak často. Naopak ve velkých městech je MHD zdarma nešťastnou volbou. Neukazuje se, že přiláká více cestujících, pouze to zvyšuje finanční nároky na města. Zároveň MHD zdarma ve větších městech láká do MHD nepřizpůsobivé osoby porušující přepravní podmínky a ve výsledku se z MHD stává ta nehezká „socka”,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, dopravní publicista a radní pro dopravu Prahy 6.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.