V Sasku vzniká vodíková tramvaj

Technická univerzita v Chemnitzu se podílí na vývoji vodíkové tramvaje. Ta má koncem roku 2026 vyjet v Görlitzu. Výsledky projektu HyTraGen (Hydrogen-Tram for next Generation) chce saské konsorcium využít pro vývoj dalších inovativních kolejových vozidel v Sasku.

Saské konsorcium, které zahrnuje také Katedru alternativních pohonů na Technické univerzitě v Chemnitzu (TUC), má v plánu nasadit koncem roku 2026 v Görlitzu první evropskou tramvaj na vodíkový pohon. Projekt vodíková tramvaj nové generace, označovaný také jako HyTraGen (Hydrogen-Tram for next Generation), si klade za cíl vyvinout vozidlo poháněné palivovými články, které by umožnilo rozšířit služby do nových oblastí bez nutnosti elektrifikace tramvajových tras.

Celý projekt má pod taktovkou společnost Hörmann Vehicle Engineering GmbH v Chemnitz. Partnery pro prototyp jsou výrobce tramvají Heiterblick GmbH z Lipska a Flexiva Automation & Robotik GmbH z Amtsbergu. TUC se podílí na vývoji strategie tankování, vyvíjí simulační modely stárnutí hnacího ústrojí a měří systém palivových článků před jeho integrací do tramvaje. Tramvaj budou testovat se společností Görlitzer Verkehrsbetriebe (GVB).

„V budoucnu se vodík projeví především tam, kde se přepravují velké hmotnosti na dlouhé vzdálenosti, tedy zejména v těžké nákladní, nákladní a osobní dopravě,“ říká Prof. Dr. Thomas von Unwerth, vedoucí katedry alternativních pohonů na TUC. Podle něj je vodíková tramvaj rozumnou variantou, jejíž praktické využití však závisí na mnoha parametrech, zejména na dostupnosti vodíkových čerpacích stanic. „Kromě toho nesmí být vodíkové tramvaje o mnoho těžší než konvenční tramvaje, takže dodatečná hmotnost vodíkových nádrží musí být kompenzována jinde,“ dodává von Unwerth.

Saské konsorcium hodlá výsledky projektu využít k tomu, aby připravilo půdu pro stavbu dalších inovativních kolejových vozidel v Sasku. Vozidla i systémové komponenty by měly vytvářet novou přidanou hodnotu, protože výsledky projektu poslouží i pro jiné typy kolejových vozidel. Projekt HyTraGen je financován Spolkovým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury v rámci Národního inovačního programu Vodík a technologie palivových článků – fáze 2 a jeho hodnota se šplhá k 8 milionům eur.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.