Záhada pomalé jízdy metra: Proč vlaky zastavují před Skalkou?

Během posledních týdnů si mnozí cestující pražského metra všimli neobvyklé pomalé jízdy a zpoždění na lince A v úseku mezi Hostivaří a Skalkou. Co se skrývá za touto situací? Zajímavé je, že k omezení došlo až poté, kdy proběhla několikadenní oprava trati mezi Skalkou a Depem Hostivař.

Podle informací redakce se chystá výrazné a trvalé zpomalení metra v oblasti Hostivaře. Tato změna je pravděpodobně prováděna kvůli nižšímu opotřebování podvozků metra. 

Dosud se v této oblasti jezdilo rychlostí do 40 km/h, avšak nová úprava by měla přinést snížení rychlosti na pouhých 20 km/h. Momentálně probíhá testovací režim, ale už nyní jsou patrné problémy. Jakékoliv drobné zdržení, ať už kvůli neukázněnosti cestujících nebo technickým problémům, vede k nežádoucím jevům, kdy souprava stojí s cestujícími v tunelu a vyčkává, až bude trať volná.

Typickým příkladem je, když metro čeká na vjezd do stanice Skalka z centra. Pokud se obratová kolej ve stanici neuvolní včas, vlak musí čekat, což způsobuje zpoždění dalších spojů. Tento problém se objevuje zejména u vlaků, které se otáčejí na Skalce, protože vlak z Hostivaře se na místo dostane pozdě kvůli pomalé jízdě. Problém představuje také to, že cestující kvůli zpoždění vlaků metra nestíhají návazné autobusy z Hostivaře, což přináší nepříjemnosti a zvyšuje jejich celkovou nespokojenost. 

Zásadní problém nastal 18. června, kdy z důvodu mimořádné události byl přerušen provoz metra A a B. Když se postupně obnovoval provoz, oproti trase B, na áčku se několik hodin nedařilo zajistit provoz podle grafikonu. Problém bylo zahájit pásmový provoz a zajistit taktový jízdní řád. Zatímco z Motola jezdily vlaky zhruba v 3 minutovém intervalu, z Hostivaře byly odjezdy velmi nepravidelné z důvodů pomalé jízdy.

Tato situace vyvolává otázky, proč se po tak dlouhé době provozu nyní rozhodlo o snížení rychlosti. Je skutečně nezbytné obětovat plynulost provozu a pohodlí cestujících kvůli snížení opotřebení podvozků? A proč 20 let nebyl problém jezdit do depa rychlostí až 40 km/h?

Hodlá DPP upravit jízdní řád a jízdní doby mezi stanicemi tak, aby metro jezdilo i se zavedeným opatřením podle jízdního řádu?

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.