Potahy Maappi se v MHD neobjeví

Příměstské linky měly ozdobit potahy Maappi, které vytvořil výtvarník s poruchou autistického spektra, Matěj Hošek. Ze spolupráce ale záhadně sešlo a potahy dostalo na starost studio Superlative.works. Jako důvod zrušení spolupráce uvedl ROPID zastaralé logo a problematickou údržbu potahů.

Projekt potahů na příměstské linky ve spolupráci s Matějem Hoškem, mladým tvůrcem dopravních map, záhadně vyšuměl do ztracena. Unifikovaný design z pera autistického tvůrce měl zdobit příměstské linky a ROPID ho představil na veletrhu Czechbus. Jako jednotící prvek na příměstských linkách měly působit právě výrazné červené potahy s odlišením modrých sedadel pro invalidy a nevidomé.

Zarážející je, že spolupráce ROPIDU a projektu Maappi, která byla zpočátku propagovaná v různých médiích, v tichosti vyšuměla. Co se stalo, jsme se ptali mluvčího ROPIDU Filipa Drápala.

„Spolupráce s Matějem Hoškem, resp. projektem Maappi probíhala už před delším časem a vybraný vzor potahů v sobě obsahoval ještě staré logo PID. V rámci projektu Rebrand PID bylo ale rozhodnuto, že design vozidel se bude v rámci výběru designérského studia řešit jako celek, tedy i včetně interiérů a vzhledu sedadel,“ uvedl Drápal.

Problematické bylo zřejmě i ošetřování a údržba složitého vzoru. Při zběžném pohledu může sedalo působit špinavým dojmem, i když se jedná o vzor. „Bohužel předchozí vzor Maappi byl poměrně dost náchylný na projevy znečištění a z praktického hlediska s tím nebyly dobré zkušenosti. Na základě těchto zkušeností bylo přikročeno k výběru odolnějšího vzoru, který bude zároveň více reflektovat nový design vozidel a vychází z návrhu studia Superlative.works. Stejný vzor je nyní aplikován i u nových železničních vozidel PID. Proto jsme ve spolupráci s Matějem Hoškem v tomto ohledu už dál nepokračovali,“ dodává Drápal.

Tyto důvody jsou samozřejmě pochopitelné, ale není jasné, proč se ROPID od celého projektu Maappi tak distancoval. Zatímco v roce 2018 se všude psalo o nadějné spolupráci a tatínek Matěje, Martin Hošek plánoval ve velkém, ROPID následně neinformoval, že celý projekt poslal do koše.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.