Padesát let tramvají KT4D v Postupimi

Uplynulo už půl století od chvíle, kdy se na kolejích v Postupimi poprvé objevily tramvaje ČKD Tatra KT4D. První předvýrobní vozidla typu KT4 vstoupila do služby v Postupimi v roce 1975. První sériově vyráběné tramvaje pak dorazily v roce 1977. Konkrétně se jednalo o prototypy s čísly 8001 a 8002, které byly v Postupimi testovány od roku 1975. Později v Postupimi obdržely čísla 001 a 002. Zkušební provoz prototypu 001 byl zahájen 9. ledna 1975 a prototypu 002 o týden později, 15. ledna 1975. V květnu téhož roku proběhly zkušební jízdy s cestujícími na lince číslo 2, konkrétně na trase mezi Kapellenbergem a nádražím Rehbrücke. Tato testovací fáze trvala do 30. října 1975, po jejímž skončení byly tramvaje zařazeny do běžného provozu. Prototyp s číslem 001 byl prvním vyrobeným vozidlem série ČKD Tatra KT4D a byl postaven již v roce 1972.

Zdroj: https://www.historische-strassenbahn-potsdam.de/
Modernizovaná tramvaj řady KT4D v Potsdami. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

V roce 1990 započaly v Postupimi první modernizační práce na tramvajích KT4D, které spočívaly v novém laku. O rok později, v roce 1991, byly první tramvaje odeslány do opravárenského závodu RAW Schöneweide na generální opravu, která zahrnovala technické vylepšení a instalaci polstrovaných sedadel. V roce 1993 začala rozsáhlejší modernizace, kdy bylo do roku 1997 v Bautzenu modernizováno 44 tramvají a v Hennigsdorfu dalších 41, čímž vznikly modely KT4DM.

V současné době již v Postupimi nejsou v provozu žádné původní tramvaje KT4D, ale stále v provozu jezdí modernizované vozy řady KT4D. Jejich náhradou budou pravděpodobně nově vyráběné tramvaje Tramlink.