První vídeňský superblok míří do finále

Výstavba vůbec první vídeňské superčtvrti se blíží ke konci.V městské části Favoriten vzniká moderní, zelené a klidné prostředí, kde lidé a příroda mají přednost před auty. Superblok by měl být kompletní do konce roku.

Tam, kde ještě donedávna dominoval beton a rušný provoz, se dnes ve Vídni staví příjemná a bezpečná místa pro každodenní život. Práce na „superčtvrti“ v městském obvodu Favoriten jsou v plném proudu a celý projekt pomalu vstupuje do závěrečné fáze. První část ambiciózní transformace veřejného prostoru na městský „obývací pokoj“ pod širým nebem je už dokončená. Nyní přestavba vstupuje do cílové rovinky a hotovo by mělo být do konce roku.

První vídeňský superblok, plánek. Zdroj: © MA 28 / Christian Fürthner
První vídeňský superblok. Zdroj: © Stadt Wien / Gerd Götzenbrucker

Inspiraci projekt čerpá z inovativních barcelonských superbloků. Ve čtverci vymezeném ulicemi Gudrunstraße, Leebgasse, Quellenstraße a Neilreichgasse vyrůstá čtvrť, kde místo automobilové dopravy dostávají prostor lidé, stromy a komunitní život. Cílem je ukázat, že moderní městský design může být nejen funkční, ale i vstřícný k rodinám a seniorům a zároveň ekologicky udržitelný.

Doposud vídeňská radnice v superbloku vysadila 44 nových stromů, vytvořila 11 mikro veřejných prostranství a 70 zelených ploch. „První část superčtvrti se již prezentuje v novém kabátě, zcela v souladu s naším mottem „pryč s asfaltem“– s velkým množstvím zeleně, možnostmi pro ochlazení a prostorem pro lidi, kteří už letos v létě budou moci těžit z těchto změn,“ říká radní pro plánování Ulli Sima.

Druhou fázi, výstavbu pěší zóny v okolí střední školy Herzgasse, město plánuje dokončit ještě letos. Prostor doplní chladicí prvky, mlžítka a světlá dlažba, která umožní vsakování dešťové vody, a tím i přirozené ochlazení okolí. Rozšířený chodník před mateřskou školou na Gudrunstraße zase nabídne lavičky i více prostoru pro pohodlnější chůzi. Ke 47 stávajícím stromům tu přibude dalších 66, vznikne 94 zelených ploch, 59 míst k sezení, 20 vodních prvků (včetně šesti herních), osm prolézaček pro děti a čtyři pergoly se zelení.

První vídeňský superblok. Zdroj: © Stadt Wien / Gerd Götzenbrucker

Zásadní roli zde hraje omezení tranzitní dopravy. Odklon automobilů na hlavní silnice zajišťují na křižovatkách tzv. diagonální filtry. Ve čtvrti tento systém funguje už na čtyřech místech a výsledky jsou znát: méně hluku, lepší vzduch a zvýšená bezpečnost. Zároveň ale superblok zůstává přístupný i pro ty, kteří přijíždějí autem. Projekt myslí i na principy cirkulární ekonomiky – betonové prstence použité pro filtry pocházejí z recyklovaných odpadkových košů z Dunajského ostrova.

TZ město Vídeň