Český dopravce UMSE s.r.o. nasazuje na linku Flixbusu Praha – Krakov nové autobusy Scania-Irizar s pohonem na LNG. Zkušební provoz s cílem snížit závislost na naftě rozjíždí nadnárodní společnost Flix i v České republice.
Modernizace vozového parku je klíčovým prvkem strategie skupiny Flix, jejímž cílem je dosáhnout bodu Net Zero do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově. Stejně jako Scania měří i Flix svůj pokrok ve snižování emisí skleníkových plynů dle vědecky ověřených standardů v rámci iniciativy Science Based Targets.


LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je aktuálně k dispozici, a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂. LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem tišší.
„Jedná se o první dálkový autobus na LNG v Česku – nejen v naší síti, ale na trhu obecně. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy na LNG v celé flotile Flix. Česko po Itálii, Německu, Skandinávii a Nizozemsku (spolu s Polskem) představuje další projekt v Evropě, kde Flix zavádí tento typ technologie pro pravidelnou linkovou dopravu. LNG je dnes jednou z nejdostupnějších a nejosvědčenějších alternativ k naftě. Nicméně budoucnost nízkoemisní dopravy bude kombinací technologií. Ve společnosti Flix testujeme řešení v různých regionech dostupná: elektrobusy, solární panely, biometan. Zkoušky probíhají na místní úrovni, abychom je, jakmile to technologie a infrastruktura dovolí, mohli zavést v širším měřítku,“ říká Michal Leman, víceprezident společnosti Flix pro region Europe East.



Páteřní linka mezi Českem a Polskem
Od května 2025 dvojice autobusů Irizar i6s s novými motory Scania na LNG obsluhují Prahu (i letiště), Brno, Olomouc, Ostravu, Katowice a Krakov včetně Krakovského letiště. Linku provozuje dopravní partner FlixBusu, liberecká společnost UMSE majitele Jana Konopáska. Vedoucí Business Developmentu FlixBusu pro Česko, Zdeněk Tesárek vysvětluje důvod přechodu k LNG technologii: „Chceme nabídnout možnost cestovat udržitelně, zajistit efektivní služby a motivovat lidi k využívání hromadné dopravy. Spojení naší rozsáhlé sítě se špičkovými technologiemi společností Irizar a Scania nám pomáhá tento cíl lépe naplnit. Doufáme také, že přechod k ekologičtější dopravě podpoří veřejná správa pobídkami na obnovu vozového parku a rozvoj potřebné infrastruktury. Spojením klíčových míst v Česku a Polsku dosahujeme synergie v představení technologie a chceme umožnit úřadům obou zemí seznámit se s možnostmi, které LNG a bioLNG nabídnou.“


Autobusy budou plněny pohonem LNG v Praze a v Glivicích. Právě nádrž na zkapalněný zemní plyn znamenala i změnu ve vnitřním uspořádání autobusu. Na prezentaci nového autobusu ukázal Jan Konopásek nádrž na LNG, která se nachází na levém boku autobusu, kde u dieselových vozů bývá prostor pro zavazadla. Také toaleta pro cestující je přemístěna do zadní části autobusu. Většina prostoru pro zavazadla se nově nachází na pravém boku autobusu, což umožní bezpečnější nakládku a vykládku.
Podle Jana Konopáska, majitele autobusů, je jízda mnohem tišší a s menšími vibracemi, než v případě dieselových vozů. Autobusy disponují digitálním zpětnými zrcátky, které se začínají stávat standardem.
Praha je významný cíl i přestupní uzel v síti Flix
Autobusová stanice Praha Florenc patří mezi nejvytíženější v celé síti Flix. Praha se řadí na třetí příčku co se týče dostupnosti v rámci Evropy, z Prahy se lze autobusem dostat bez přestupů do 427 destinací na 44 denních a 41 nočních linkách.