Pražští radní rozhodli 3. února o zákazu reklamy na návykové látky, erotické služby, náboženskou tematiku a další kontroverzní obsahy na tramvajích a autobusech. Toto opatření si dává za cíl zvýšit kvalitu veřejné dopravy a zajistit neutrální a příjemné prostředí pro cestující. Proč ale přichází až teď?
Podle nové regulace nebude možné umístit na vozidla tramvají a autobusů reklamy obsahující přímou nebo nepřímou propagaci alkoholu, násilí, extremismu či náboženských témat. Zakázané jsou také reklamy s erotickým podtextem, vulgárními vyjádřeními nebo jinak společensky nevhodným obsahem. „Na vozidla MHD taková reklama prostě nepatří,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) na svém Instagramu. Nové pravidlo přichází jako rozšíření dosavadních zákazů, mezi něž patřila například reklama podporující individuální automobilovou dopravu nebo reklamy poškozující veřejnou dopravu.
O tématu nevhodné reklamy na vozidlech veřejné dopravy jsme na našem webu již několikrát informovali a opakovaně upozorňovali na nedostatečné kroky vedení města. Ať už se to týkalo reklamního smogu či marné snahy sjednotit vizuál vozidel. Je proto poněkud paradoxní, že současný náměstek primátora Zdeněk Hřib, který nyní proti těmto reklamám vystupuje, byl v době jejich masivního šíření primátorem a jeho náměstkem pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Tehdy se však žádné zásadní opatření neprosadilo. Tato skutečnost vyvolává otázky, proč se regulace zavádí až nyní a zda nejde o opožděnou reakci na problém, který měl být řešen již před lety.
Zákaz reklamy s erotickou tematikou, propagací alkoholu či náboženství je určitě krokem k vytvoření kultivovanějšího prostředí v pražské MHD. Na druhé straně se však jedná o téma, které rozděluje veřejnost a naráží na otázky svobody komerčního projevu. Kritici mohou argumentovat, že regulace přicházejí až po letech, kdy bylo město zaplaveno právě těmito typy reklam, a že současní politici se snaží tímto krokem napravit chyby z minulosti.
Ať už je to tak či tak, jeden fakt zůstává jasný: cestující by měli mít možnost využívat veřejnou dopravu v prostředí, které je neutrální, příjemné a neobtěžuje je kontroverzními sděleními. V tom je směr, kterým se PID ubírá, pozitivní. Je však třeba sledovat, zda se tato opatření budou skutečně důsledně uplatňovat a zda se nejedná jen o další politické gesto bez reálného dopadu.