První tramvaj Stadler CITYLINK dorazila do Saarbrückenu

Saarbrücken, město s přibližně 180 000 obyvateli ležící na jihozápadě Německa u francouzských hranic, je centrem sárské aglomerace. Tramvaje tady zajišťují kombinaci městské tramvaje ve městě a regiotramvaje za hranicemi mesta.

V pondělí 9. června 2025 byl v Saarbrücken-Brebachu veřejnosti představen první z celkem 28 objednaných vozidel typu CITYLINK od výrobce Stadler pro společnost Saarbahn. Událost představuje významný milník v rozsáhlém projektu VDV-TramTrain, v jehož rámci Stadler dodá až 504 vozidel šesti dopravním podnikům z Německa a Rakouska. Saarbahn si navíc drží opci na dalších 21 tramvají.

Unikátní spojenectví

Projekt VDV-TramTrain je v oboru unikátní. Šest dopravců ze dvou zemí se spojilo, aby společně objednalo vozidla na jedné platformě. Všechny vozy CITYLINK jsou vyráběny v závodě Stadler ve Valencii a jsou navrženy tak, aby mohly plynule přecházet mezi tramvajovými a železničními tratěmi. Součástí smlouvy je i celoživotní údržba vozidel přímo výrobcem Stadler, což zajišťuje jejich spolehlivý provoz po celou dobu životnosti.

„Toto je celosvětově jedinečný projekt mezinárodní spolupráce,“ uvedl Iñigo Parra, generální ředitel divize Stadler Spain. Společný nákup a standardizace vozidel přináší výrazné úspory nákladů na konstrukci i schvalování, jelikož velká část testů provedených se saarbahnskými vozy bude platná i pro vozidla ostatních partnerů.

Komfortní vozidla

„Nové vlaky představují nejenom větší jízdní komfort, ale jsou i viditelným symbolem moderního velkoměsta a zároveň symbolizují přeshraniční spolupráci a evropskou sounáležitost,“ prohlásil primátor Saarbrückenu Uwe Conradt.

Karsten Nagel, generální ředitel společnosti Saarbahn, zdůraznil význam dodávky prvního vozidla: „S tímto vozidlem budou nyní probíhat podstatné části testovacího a schvalovacího programu přímo na místě. Těšíme se na první nové TramTrainy v provozu s cestujícími. První vozy se do provozu dostanou v prvním pololetí roku 2026 a postupně až do začátku roku 2028 nahradí stávající vozový park po přibližně 30 letech služby.“