Při návštěvě ostravského veletrhu Rail Business Days jsem si byl projet tramvajovou trať ze Svinova do centra. Zatímco v Praze existují tratě s maximální rychlostí 60 km/h, v Ostravě umí jezdit i osmdesátkou. Jenže jsem byl překvapen, jak se tramvaj při této rychlosti třese.
Aby mohla města zvyšovat rychlostní limity, musí nakupovat tramvaje, které budou vyrobeny pro vyšší provozní rychlost. V Ostravě proto požadovaly u nových tramvají Stadler Tango NF2 a Škoda 39T ForCity Smart provozní rychlost až 80 km/h. Jenže v případě jízdy v tramvaji Stadler jsem neměl pocit, že vozidlu „osmdesátka“ svědčí. Vozidlo se při rychlosti blížící se osmdesátce poměrně rozklepalo. Přitom tyto tramvaje jsou poměrně nové – z let 2018-2019. Podle ohlasů ostravských tramvajáků jsou Stadler trochu „neposedné“ při vyšších rychlostech. Otázkou zůstává, zda za problémem je špatná údržba tramvají, nebo výrobní vada.

Zvyšování rychlosti tramvají totiž prospívá k rychlejšímu cestování prostředky městské hromadné dopravy. Proto je chvályhodné, že Ostrava upravila vhodné úseky na rychlost 80 km/h. Oproti tomu v Praze jezdíme stále jen 60 km/h – a to jen na vybraných úsecích. V minulosti se zvažovalo zvýšit limit na rychlost 70 km/h například na trati do Braníka a Modřan, ale ukázalo se, že takovou rychlostí by mohly jezdit jen tramvaje Škoda 14T, kterých má pražských dopravní podnik jen pět desítek.
Provozní rychlostí až 70 km/h budou umět jezdit i nové tramvaje Škoda 52T, které jsou v letošním roce dodávány do Prahy (v současnosti probíhají testovací jízdy s vozy ev. č. 9503 a 9504). Možná, že teď přijde čas na oprášení nápadu se zvýšením rychlosti i v Praze.
Jak se vyrovnávají tramvaje Stadler s vyšší rychlostí a zda se projevují nějaké technické problémy se budeme ptát ostravského dopravního podniku.