Do Boloně se vrací tramvajová doprava

Historická Boloňa stojí po 62 letech na prahu velké proměny městské dopravy. Do města se vrací tramvaje, které mají do budoucna zajistit vyšší kvalitu ovzduší, udržitelnější dopravu a lepší dostupnost služeb a práce.

Novodobá historie tramvají se v Boloni píše od přijetí Plánu udržitelné městské mobility v listopadu 2018. Od té doby probíhají kroky k výstavbě tramvajových tras. Ve městě budou jezdit čtyři hlavní, barevně odlišené linky – červená, zelená, žlutá a modrá. Ve výstavbě je aktuálně červená linka, která spojuje nejdůležitější body města, jako jsou nemocnice, historické centrum, hlavní nádraží, veletržní areál, univerzitní kampus a hustě obydlené rezidenční čtvrti. Výběr této trasy není náhodný: vzniká zde silný páteřní dopravní proud, který má městu poskytnout maximální užitek. V procesu je již také výstavba zelené linky.

Budoucí tramvajová síť Boloňa. Zdroj: Trambologna.it

V čele výstavby stojí firma CMB, jedna z předních evropských stavebních firem. S využitím prostředků z Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR) i vlastních investic realizuje nejen stavbu dvou tramvajových linek, ale komplexně proměňuje dopravní logiku celého metropolitního prostoru Boloně. Vzniká tak robustní systém veřejné dopravy, který má potenciál nahradit auta v ulicích a přinést užitek všem obyvatelům i návštěvníkům.

Tramvajová síť bude propojena s dalšími způsoby dopravy, cyklostezkami i novými přestupními parkovišti. Ve městě vznikne 12 kilometrů cest s cyklostezkami a šest nových cyklistických stanic, které mají motivovat k ještě větší integraci pohybu bez emisí. Dalším klíčovým prvkem je koncept uzlových parkovišť. Řidiči zde mohou svá auta zaparkovat a přímo z parkoviště pohodlně přestoupit na tramvaj – díky podzemním koridorům suchou nohou. Parkoviště nabídne přes 380 míst a víceúčelovou halu.

Práce probíhají po krátkých úsecích a v přesně načasovaných vlnách, jedná se o strategii tzv. mikrostavenišť. Některá mikrostaveniště jsou aktivní pouze dva až tři dny – díky čemuž se minimalizují uzavírky. Klíčová jsou i stálá staveniště, například depo v Borgo Panigale či terminál Michelino. Červen 2025 znamená pro místní znovuotevření křižovatky Cavalieri Ducati, hotové jsou klíčové úpravy na Via M.E. Lepido a rozbíhají se práce v dalších úsecích v centru města. Pracuje se také na nové organizaci dopravy v oblasti Fiera a zelenou linku čeká reorganizace staveniště Piazza dell’Unità – vše s důrazem na zachování provozu a co nejmenší komplikace pro obyvatele.