Historická Boloňa stojí po 62 letech na prahu velké proměny městské dopravy. Do města se vrací tramvaje, které mají do budoucna zajistit vyšší kvalitu ovzduší, udržitelnější dopravu a lepší dostupnost služeb a práce.
Novodobá historie tramvají se v Boloni píše od přijetí Plánu udržitelné městské mobility v listopadu 2018. Od té doby probíhají kroky k výstavbě tramvajových tras. Ve městě budou jezdit čtyři hlavní, barevně odlišené linky – červená, zelená, žlutá a modrá. Ve výstavbě je aktuálně červená linka, která spojuje nejdůležitější body města, jako jsou nemocnice, historické centrum, hlavní nádraží, veletržní areál, univerzitní kampus a hustě obydlené rezidenční čtvrti. Výběr této trasy není náhodný: vzniká zde silný páteřní dopravní proud, který má městu poskytnout maximální užitek. V procesu je již také výstavba zelené linky.

V čele výstavby stojí firma CMB, jedna z předních evropských stavebních firem. S využitím prostředků z Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR) i vlastních investic realizuje nejen stavbu dvou tramvajových linek, ale komplexně proměňuje dopravní logiku celého metropolitního prostoru Boloně. Vzniká tak robustní systém veřejné dopravy, který má potenciál nahradit auta v ulicích a přinést užitek všem obyvatelům i návštěvníkům.
Tramvajová síť bude propojena s dalšími způsoby dopravy, cyklostezkami i novými přestupními parkovišti. Ve městě vznikne 12 kilometrů cest s cyklostezkami a šest nových cyklistických stanic, které mají motivovat k ještě větší integraci pohybu bez emisí. Dalším klíčovým prvkem je koncept uzlových parkovišť. Řidiči zde mohou svá auta zaparkovat a přímo z parkoviště pohodlně přestoupit na tramvaj – díky podzemním koridorům suchou nohou. Parkoviště nabídne přes 380 míst a víceúčelovou halu.
Práce probíhají po krátkých úsecích a v přesně načasovaných vlnách, jedná se o strategii tzv. mikrostavenišť. Některá mikrostaveniště jsou aktivní pouze dva až tři dny – díky čemuž se minimalizují uzavírky. Klíčová jsou i stálá staveniště, například depo v Borgo Panigale či terminál Michelino. Červen 2025 znamená pro místní znovuotevření křižovatky Cavalieri Ducati, hotové jsou klíčové úpravy na Via M.E. Lepido a rozbíhají se práce v dalších úsecích v centru města. Pracuje se také na nové organizaci dopravy v oblasti Fiera a zelenou linku čeká reorganizace staveniště Piazza dell’Unità – vše s důrazem na zachování provozu a co nejmenší komplikace pro obyvatele.