V pondělí 16. června byly slavnostně uvedeny do provozu nové tramvaje Škoda 46T v německém Frankfurtu nad Odrou. Oficiální jízdy s cestujícími proběhly v podvečerních hodinách na trasách linek 2 a 3. Slavnostní představení vozů proběhlo ve vozovně. Tramvaje Škoda 46T nahradí ve Frankfurtu dosluhující české vozy ČKD Tatra KT4D.
Společně s Frankfurtem objednaly nové tramvaje také další braniborská města Cottbus (Škoda 47T) a Brandenburg an der Havel (Škoda 48T). I v těchto městech už jsou dodané první vozy a připravují se v letošním roce k zahájení provozu s cestujícími. Druhým v pořadí, pravděpodobně během léta, bude Cottbus.


„Frankfurt je prvním městem, které nové tramvaje zavádí do pravidelné provozu, což je klíčový krok v tomto ambiciózním projektu. Tato zakázka spojila tři města s odlišnými technickými požadavky, ale společnou vizí moderní a dostupné dopravy. Splnit všechny tyto požadavky v rámci jedné platformy nebylo snadné, ale přesně takové výzvy jsou to, co nás posouvá dál. Je skvělé vidět, že se naše úsilí vyplatilo a lidé tak mohou škodovácké tramvaje využívat pro své každodenní cesty,“ řekl Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group.
> Prohlédněte si tramvaj ve 3D
Dodávka je součástí společného kontraktu, který v roce 2021 uzavřely města Frankfurt (Oder), Cottbus a Brandenburg an der Havel. Škoda Group v rámci této zakázky dodává jednotnou vozidlovou platformu, která je přizpůsobená specifikům každého z měst. Přestože jsou tramvaje designově velmi podobné, liší v technickém provedení. Například vozy pro Cottbus mají širší vozovou skříň.





Nízkopodlažní provoz ve Frankfurtu
V současné době je dodáno do Frankfurtu už osm vozidel, další dva mají být dodány v následujících dnech a poslední tři vozy jsou ve výrobní fázi. Celkem třináct vozů bude náhradou za současných 13 vozů KT4D (14. vůz je už delší dobu odstaven).
V následujících měsících se tak stane tramvajová doprava ve městě zcela nízkopodlažní. Provoz zajistí současná osmička vozů AEG GT6M, vyrobených ve devadesátých letech a třináct nových vozů Škoda 46T.
Jak proběhlo představení a uvedení do provozu
Slavnostní představení nových tramvají proběhlo ve vozovně Neuberesinchen, kam byly pozvaní hosté odvezení z centra města tramvajemi ČKD Tatra KT4D ev. č. 210 a 212. V hale vozovny proběhly uvítací projevy z řad zástupců dopravního podniku, města a výrobce. Následně do vytvořeného dýmu a za patřičného nasvícení přijela do haly vozovny první tramvaj Škoda 46T ev. č. 312, která byla navíc ozdobena velkou mašlí. Dále do haly přijely vozy 313 a 314.
Po prohlídce vozů následovala první jízda s hosty do centra města na konečnou Europa-Universität. Během této jízdy vyvolávala nová tramvaj velkou pozornost mezi místními občany, kteří si tramvaj fotografovali, příp. s nadšením sledovali. Bylo vidět, že lidé ve městě se těší na provoz nových tramvají.
Ve smyčce Europa-Universität už čekaly desítky místních občanů, kteří se přišli svézt v rámci prvních jízd s cestujícími. Ty probíhaly mezi šestou a osmou večerní na trasách linek 2 a 3. Jako první svezla cestující tramvaj s číslem 312 po trase linky 2 na konečnou Messegelände, následně odjela tramvaj s číslem 313 po trase linky 3 na konečnou Kopernikusstraße.
Od dnešního dne, 17. června, jsou tramvaje Škoda 46T vypravovány do pravidelného provozu s cestujícími.


Jak bude vypadat představení tramvaje Škoda 52T v Praze?
Praha se chystá představit novou tramvaj Škoda 52T už tento pátek, kdy má poprvé vyrazit do provozu s cestujícími na linku 12. Jak bude probíhat předtím slavnostností představení není zatím známo. Nabízí se vytvořit podobnou atmosféru, jako byla ve Frankfurtu, a to v nových halách hloubětínské vozovny. Nebo lze opakovat „fór“ se protržením plátna ve vratech vozovny, jako to bylo v případě faceliftu Škoda 15T v roce 2015 na Pankráci. Ale jednoznačně nejpůsobivější představení nové tramvaje zatím proběhlo v Ostravě, když v roce 2021 byla představena Škoda 39T, kde byl součástí i videomapping.
Nechme se překvapit, co si Dopravní podnik hl. m. Prahy na pátek připravil. Určitě to bude stát za to.