Bonn, město s přibližně 330 000 obyvateli ležící na řece Rýn v západním Německu, se může pyšnit poměrně rozsáhlou sítí městské hromadné dopravy. Systém Stadtbahn tady hraje klíčovou roli, propojuje centrum města s okolními částmi a zajišťuje rychlou a efektivní dopravu pro tisíce cestujících. Letos v březnu oslavil bonnský Stadtbahn půl století od zahájení provozu první podzemní linky.


Myšlenka na vybudování rychlého spojení mezi vládní čtvrtí, Bonnem a Bad Godesbergem se zrodila v roce 1967. Městská rada v Bonnu tehdy schválila ambiciózní projekt, který se s rozpočtem přibližně 203 milionů marek stal jedním z největších infrastrukturních podniků té doby. Většinu nákladů na 3,2 kilometru dlouhý tunel, který stál téměř 6 milionů marek za kilometr, pokryla spolková vláda a spolková země, zatímco Bonn přispěl 10 procenty.
Výstavba začala 12. října 1967 slavnostním poklepáním na rohu Erste Fährgasse a Adenauerallee. Práce na tunelu probíhaly částečně otevřenou metodou, což znamenalo vykopání 650 000 kubických metrů zeminy. Zajímavostí je, že vibrace z ražebních prací na Adenauerallee byly tak intenzivní, že si zubař z nedaleké praxe domluvil s pracovníky neformální dohodu: když potřeboval provést složitý zákrok, vyvěsil červenou vlajku, a ražební práce byly na chvíli přerušeny.
Den D nastal 22. března 1975, kdy první vlak bonnského Stadtbahnu projel tunelem. V 10:28 se za potlesku 500 přítomných hostů rozjel první vlak na svou inaugurační jízdu. Řidič Josef Hansen, vybraný z dvaceti kolegů, se stal prvním, kdo celou trasu projel. Vozidla Stadtbahnu byla kromě evidenčních čísel pojmenována po městech a nesla jejich erby. První vlak s evidenčním číslem 7351 byl pojmenován „Bonn“. Ostatní vozy dostaly jména partnerských měst Bonnu nebo měst s vlastním systémem městské dráhy, jako jsou Berlín, Hamburk, Frankfurt, Mnichov, Kolín nad Rýnem, Norimberk a Stuttgart. Tyto vozy byly pokřtěny typickými regionálními nápoji, například berlínskou bílou, kolínským pivem, moštem, württemberským vínem, bavorským pšeničným pivem nebo franckým uzeným pivem.
O víkendu po otevření vyzkoušelo nový Stadtbahn za speciální cenu jedné marky pro zpáteční jízdenku na 80 000 obyvatel Bonnu. Následné oslavy na bonnském tržišti a informační výstava na nádraží přilákaly 37 000 návštěvníků. Zpočátku byla konečnou stanicí provizorní zastávka „Am Hauptbahnhof“, až v roce 1979 byla otevřena současná stanice Hauptbahnhof se čtyřmi kolejemi.

