Minulý týden byl černým pro pražského náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra. Tři porážky v jeden týden jsou silnou fackou. Jenže svým politickým stylem šel k prohrám dobrovolně naproti. Nové autobusy nemají „jeho“ vizuál, buspruhy nebudou platit v noci a na novou tramvajovou trať nebude jezdit tramvaj. Jo, slušná nálož, kterou nepřeji ani politickému protivníkovi.
Úterý: Nové autobusy vyjedou v původním vizuálu
Dopravní podnik hl. m. Prahy se pochlubil na internetu fotkami nových autobusů. Do garáží přijela první pětice vozů Solaris Urbino 10,5 Midibus+. Ty bude dopravní podnik vypravovat především na linky 101 a 138.
Jenže nové autobusy jsou ve starém červeno-bílém vizuálu. A to i přesto, že radní pro dopravu Adam Scheinherr při představování nového vizuálu PID říkal: „…nová vozidla pražské MHD budou v novém moderním řešení, které poprvé v historii vzešlo z designové soutěže. U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích a hlavně při doplňování vozového parku – nákupu nových dopravních prostředků…“
Nestalo se. Celá akce s novým vizuálem začíná vypadat směšně. Bohužel. Nejprve se vedení města bálo vyhlásit veřejně vítěze soutěže na nový vizuál (soutěž byla vyhodnocena v listopadu 2019, veřejné představení vítěze až v srpnu 2020) a potom si město neohlídá, aby jeho dopravní podnik nové autobusy objednal v novém vizuálu (o výherci výběrového řízení na nové autobusy psal Československý Dopravák v únoru 2020).
Jasně, někdo bude říkat, že neexistuje ještě třistastránkový manuál nového vizuálu. Ale už je rok po soutěži! Navíc udělat přednostně manuál pro autobusy, které se vědělo, že DPP bude objednávat a mohly slavnostně vyjet v novém vizuálu… takovou šanci dokáže promarnit málokdo. Možná jen člověk s ambicemi na ministerstvo dopravy 😉
To, že nový vizuál mezitím odmítl Patrik Kotas na „svých“ tramvajích a metru už nemá cenu ani připomínat. Natož nejasný postoj Středočeského kraje. Přitom jednotný vizuál by si Pražská integrovaná doprava zasloužila.
Čtvrtek: Zastupitelstvo proti Scheinherrovým nočním BUS pruhům
Na sílu chtěl tým kolem Adama Scheinherra protlačit zavedení platnosti BUS pruhů v noci a o víkendech. O návrhu nejednal ani se členy Výboru pro dopravu HMP a nechtěl bod projednat ani na zastupitelstvu HMP. Čeho se bál? Neměl dostatek argumentů?
Nakonec neměl ani dostatek síly, aby návrh prohlasoval v koalici, natož na celém zastupitelstvu, jak dopravní magazín MHD86.cz informoval v Dopravním podcastu Jiří Koubek, zastupitel HMP za TOP 09.
Pátek: Tramvaj na Pankrác nevyjede
A tohle byla poslední rána. Od začátku stavby tramvajové trati na Pankrác jsou zřejmé rozpory mezi magistrátem a městskou částí Praha 4. Legendární je tisková konference ze zahájení stavby.
Zatímco Praha 4 považuje pár metrů nových kolejích za dobrou přípravu pro výluku metra C ve spojitosti se stavbou metra D, magistrát chtěl kvůli pár desítkám metrů nových kolejí zavádět novou tramvajovou linku 19.
I tady probíhala jednání na sílu. A opět to nevyšlo. ROPID musel oznámit, že linka 19 nakonec nevyjede, ač už jí měl navrženou, protože Praha 4 se postavila za cestující. Radnice Prahy 4 odmítla přestupy navíc při cestování, jelikož několik jiných linek by bylo účelově zkráceno, aby se lidé uměle „nahnali“ do tramvajové linky 19.
Ale jak jsem psal už v úvodu, takhle špatný týden nikomu nepřeji. Věřím, že další týdny budou pro Adama Scheinherra úspěšnější. Pořád je například dost páteřních komunikací, kde není namalován cyklo pruh. Třeba na Jižní spojce, či v tunelech Městského okruhu. Vyfotit se u cyklopruhů na těchto komunikacích by jistě vyvolalo velký ohlas. Větší, než kdyby se pan náměstek zaměřil třeba na otevřené soutěžení autobusových linek, které jezdí dopravní podnik. Tento námět nedávno oprášil kanál METROBUS.
Práci zdar!