Když jsou problémy kolem stavby metra D, dostavme metro A na letiště a metro C do Čakovic

Od otevření metra A do Motola se opět intenzivně hovoří o stavbě metra D. Trasy, která se plánuje několik desetiletí. Aniž by se koplo, stálo déčko podle České televize už 741 milionů korun na přípravách a přesto je neustále problém metro D začít stavět.

Posledně, když bylo v plánu stavět metro D (po otevření metra C do Letňan v roce 2008) tak se zjistilo, že je to nereálné a padla volba na prodloužení trasy metra A z Dejvic přes Vokovice, Veleslavín a Petřiny do Motola. Stroje se rozjely a dneska máme metro rozšířené o další stanice, které denně využívají desetitisíce Pražanů.

Plánované metro D naopak nepovede na pražská sídliště a je určené hlavně pro návoz „vesnických„, kteří denně dojíždějí do Prahy ze svých vysněně vystavěných domečků ve stylu podnikatelského baroka.

Proto místo přešlapování na místě navrhuji opět využít nedostavěné metro A k jeho dostavbě. Stroje se můžou pustit do ražby tunelů z Motola přes Bílou Horu, Ruzyni, Dědinu a Dlouhou Míli na ruzyňské letiště. O nutnosti zlepšení spojení letiště s centrem metropole se hovoří léta a tak by se tím vyřešil i tento problém. Navíc západ Prahy trpí nedostatkem záchytných parkovišť P+R a místo bláznivého nápadu se stanici Depo Zličín a malého P+R nabízí prodloužení metra A výstavbu kapacitního záchytného parkoviště P+R na Dlouhé Milí (u Pražského okruhu, spádové pro dálnice D7, D6 a také D5), které může mít kapacitu pro několik tisíc automobilů, které dnes vjíždí do nitra metropole.

Zkrátka prodloužení metra A z Motola do Ruzyně řeší naráz všechny problémy se kterými se Praha nyní potýká. No a během výstavby metra A na letiště mají politici a odborníci čas se dohodnout na projektu metra D.

A když to nestihnou ani do doby, než se postaví metro A na letiště? Nevadí. Nabízí se opět využít nedostavenosti trasy metra A a zelenou linku prodloužit ze Strašnic přes Zahradní Město a Hostivař do Měcholup. Lokalit, kde se v posledních letech staví nové bytové domy.

A co když ani potom nebude připraveno metro D k zahájení stavby? Nevadí. Je možné prodloužit metro C z Letňan do srdce letňanského sídliště a dále do Čakovic. I to jsou čtvrti, kde raketově roste výstavba a metro tady Pražanům pomůže.

Všechny tyto stavby mají totiž pro Pražany větší význam, než metro bez stanic pro vily v Písnici a obce za Prahou.


Navazuje:

► Politici chtějí prodloužit metro A na letiště a Zahradní Město. Metro C do letňanského sídliště a Čakovic

► Pražský deník převzal téma webu MHD86.cz „Problém s metrem D? Postavte metro k nám“

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.