Škoda, že aplikace Lítačka neinformuje cestující o nejezdící MHD

Dopravní nehoda, pátek odpoledne, nulová informace k cestujícím. Dá se říct, že nic zvláštního, klasický stav. Bohužel dlouhodobě není zájem informovat cestující o nejezdící městské dopravě.

Na jednu stranu láká město a organizátor dopravy ROPID k používání mobilní aplikace Lítačka, ve které se dozvíte informace o spojení, výlukách a dokonce i o zpoždění autobusů, ale jakmile se stane něco v tramvajové dopravě, předávání informací směrem k cestujícím – platícím klientům vázne.

Příkladem může být pátek 29. května odpoledne, kdy na tramvajové trati ve směru z Petřin do centra došlo pravděpodobně k nehodě. Tramvaje proto přestaly jezdit ve směru do centra. Jenže cestujícím tuto skutečnost nikdo neřekne.

Bylo by nesmyslné požadovat, aby hned na zastávkách byli dispečeři, kteří by cestující informovali, že tramvaje z nějakého důvodu nejezdí a že mají jít pěšky na jinou trať. Na druhou stranu v zahraničí existují chytré zastávky, kde mohou dispečeři na informovat cestující o problému. Na obrazovky zastávkového sloupku dálkově „pošlou“ sdělení o mimořádnosti, jinde informují cestující pomocí rozhlasu, který je na zastávce umístěn. V Praze nic takového nemáme a ani neočekávám, že by se tak v 21. století něco změnilo.

Máme ale aplikaci Lítačka, ke které nabádá město a ROPID, aby jí cestující používali. Jenže k čemu je dobré, že jí používá cestující, když organizátor dopravy v ní cestující neinformuje. Přitom aplikace má záložku pro mimořádné události v dopravě.

Pravda, konkrétní případ nemusí být chybou ROPIDu, není zřejmé, zda dopravce tramvajových linek Dopravní podnik hl. m. Prahy organizátora dopravy ROPID o problému na trati informoval, ale to ať si vyřeší společnosti mezi sebou. Pro cestující je důležitý výsledek a tím je, že informace nedostává.

Jedinou informací o tom, že nejezdí v takovém případě tramvaje, je indicie v pohledu na víc než obvykle zaplněnou zastávku lidmi a poté zvýšený pohyb chodců podél tramvajové trati. Aneb jistota osvědčené „informační technologie“ v 21. století.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou