Vedení nočních linek neodpovídá současným potřebám Pražanů

V Praze začalo období, kdy denní linky městské dopravy končí ve 22 hodin a startuje o dvě hodiny dříve provoz nočních linek. S ohledem na nízkou poptávku cestujících v souvislosti s nočním zákazem vycházení (až na cesty do práce apod.) jde o logický rok. Jenže odpovídá současné noční linkové vedení potřebám Pražanů?

Noční doprava je v Praze nastavena především pro rozvoz obyvatel z centra metropole na sídliště a do okrajových částí města. V běžném životě funguje parádně. Lidé se sejdou v centru Prahy, zajdou do restaurace, či baru a po půlnoci se vydávají do svých domovů nočními linkami. Paprskovitě do všech koutů města. Všechny tramvajové linky jezdí ze zastávky Lazarská, v případě noční autobusů jezdí páteřní linky např. z náměstí Republiky a I. P. Pavlova.

Jenže teď je situace naprosto odlišná. Restaurace a bary jsou zavřené, lidé se neschází večer v centru. Teď potřebují noční dopravu lidé jedoucí z práce po 22. hodin a ti v drtivé většině nepracují v centru.

Naopak vzniká poptávka v místech, kde probíhá non-stop provoz, či dvousměnný provoz. Kromě nemocnic se jedná o různé fabriky a sklady – logistické areály. Jenže pro tohle využití není vhodné současné noční linkové vedení, které je postavené na téměř „nepřestupním“ cestování z centra do domovů.

Dostat se z logistických areálů v Horních Počernicích, či v Ruzyni se stává obtížné a komplikované. Ano, noční linky fungují, ale jezdí směr centrum. Chybí ovšem linky, které by rozvážely pracující do okolních sídlišť, která nejsou z průmyslových areálů na ose směr centrum.

Je určitě fajn, že Horních Počernic se dostanete nočním autobusem na Lehovec, kde přestoupíte na tramvaj směr Palmovka. Ale pokud chcete třeba do Letňan, nebo do Kbel, čeká vás velká noční projížďka s mnoha přestupy. Ač v denním provozu jezdí přímá linka.

Podobné to je ze všech míst Prahy, kde potřebujete cestovat nikoliv do centra, ale po okolních čtvrtích. Perličkou je potom pracovat v logistických areálech za Prahou (třeba v Modleticích, Čestlicích, Rudné, či v Jirnech). Možná stihnete poslední spoj příměstské linky 3xx po 22. hodině, který vás doveze do Prahy k metru, ale až přijede ke stanici metra v půl jedenácté, žádné metro už vás domu neodveze. Jeho provoz končí hned po 22. hodině. Pokračovat musíte nočními linkami s 30 až 60 minutovými intervaly.

Bude proto zajímavé sledovat první dny zkráceného denního a prodlouženého nočního provozu. Nikoliv proto, že by spoje nepobíraly cestující, ale jestli vznikne iniciativa upravit dočasně linkové vedení noční dopravy. Třeba jen pár „zaměstnaneckými“ spoji, nebo prodloužením některých linek do lokalit s větší poptávkou pro usnednění životů těm, kteří pracují ať už ve zdravotnictví, nebo třeba ve firmách rozvážející lidem potraviny.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.