Komu vadí retrolinka 23?

Když v roce 2017 vznikla v Praze tramvajová retrolinka 23, měla sloužit jako posila k tehdy přetížené lince 22 a zároveň lákat turisty ke svezení legendárními tramvajemi řady T3. Provoz linky 23 zastavila pandemie v roce 2020 a zdá se, že není zájem Prahy, aby linka znovu vyjela. Vedení Prahy totiž přišlo s novou turistickou linkou 42, kde bude platit speciální tarif a bude bez retrovozů řady T3.

Přerušení provozu retrolinky 23 od loňského roku bylo pochopitelné z důvodu téměř nulového turismu. Ale pokud je nyní v plánu zavést turistickou linku, jako první měla být obnovena právě retrolinka 23. Důvodů je hned několik.

Linka 23 jako jediná zajišťovala dopravní obslužnost zastávky Zvonařka a přilehlého okolí. Už přes rok do těchto míst Vinohrad nejezdí pravidelná linka MHD a to i přes stížnosti, které od místních obyvatel na absenci tramvají zaznívají.

Druhým důvodem je nevyužití retro vozů. Pražský dopravní podnik disponuje téměř dvěma desítkami retrovozů, se kterými není už přes rok kde jezdit. Zároveň probíhají nákladné renovace retrovozů (zhruba 10 mil. Kč stály dva vozy končené na přelomu let 2020/21) a minulý týden dopravní podnik slavnostně oznámil, že kupuje z Bratislavy další retro tramvaj. Její renovaci odhaduje DPP na 9 milionu korun. Jenže, bude s ní kde jezdit?

Protože retrolinka 23 nejezdí, vypravuje dopravní podnik retrovozy na běžné linky (objevily se např. na linkách: 2, 5, 15, 18, 22, 32, 35), čímž naopak moderní nízkopodlažní tramvaje za desítky milionů stojí ve vozovnách, aby se retrovozy udržely alespoň trochu při životě. Avšak z obecné roviny by bylo prozákaznické vypravovat na běžné linky moderní vozy a nikoliv muzeum.

Zatímco linka 23 jezdila v trase Malovanka – Pohořelec – Malostranské náměstí – Národní třída – I. P. Pavlova – Zvonařka v běžné tarifu PID, nová polookružní linka 42 Dlabačov – Pohořelec – Náměstí Republiky – Malostranské náměstí – Dlabačov bude ve speciálním tarifu na za dvě kila na den.

Cena 200 korun za svezení pravděpodobně nenaláká žádné davy (při krátkých intervalech běžných tramvajových linek v centru města), proto se nabízí otázka, z jakých peněz bude případně hrazen ztrátový provoz? Půjde o peníze z rozpočtu na Pražskou integrovanou dopravu, které DPP „odkloní“ na linky 42 a 43? Pokud ano, pak by bylo opravdu lepší obnovit standardní retro linku 23.

Na lince 42 je uvažováno s provozem dvounápravových vozů, komerčních vozů T1 a T3 a s vozy T2, které jediné spadají do kategorie retrovozů, které se na linku 42 podívají.

Protože nebude využití pro většinu retrovozů, podle stránky Vozovna Střešovice se uvažuje trvale odstavit dva retrovozy řady T3 do obratiště Dlabačov, kde mají sloužit jako kavárno-čekárna. Zda se poté vozy vrátí ještě do provozu, nebo je bude čekat likvidace není zřejmé. Ale se zakoupení bratislavské tramvaje K2 lze očekávat redukování stávajícího vozového parku retro tramvají minimálně o dva vozy. S ohledem na chybějící linku 23 může být tento počet i vyšší.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou