Povedené zahájení tramvajového provozu na Pankrác

V pátek 4. června 2021 byla v Praze otevřena nová tramvajová trať ke stanici metra Pankrác. Provoz byl zahájen slavnostními jízdami historických tramvají za velkého zájmu veřejnosti. Od 5. června jezdí po nové trati linka 19.

Předávání vlečných vozů bylo pro mnohé atrakcí

Trať mezi zastávkami Kotorská – Pankrác je považována Adamem Scheinherrem (Praha sobě), radním pro pražskou dopravu za novou trať. Někteří šotouši v dopravním podniku ovšem namítají, že se jedná jen o rekonstrukci trati. V tomto sporu berme v potaz, že je to skutečně nová trať. Koleje, které ležely pod asfaltem totiž neměly dopravní význam.

Touto optikou se jedná v Praze o novou tramvajovou trať po deseti letech! Naposledy došlo k prodloužení sítě v roce 2011 a to z Podbaby k Nádraží Podbaba. V obou případech prodloužení o délku jedné stanice, tedy nic moc. Ani teď, ani před deseti lety. Na pořádnou novou trať si teprve musíme počkáme.

Nová linka 19
Jízdy muzejní tramvají KT8D5 byly vyprodané jako první.

Ale co si zaslouží pochvalu je způsob otevření provozu. Zatímco v roce 2011 do Podbaby vyjela pro pozvané jen jedna tramvaj Škoda 15T, aby se následně přestřihla páska v Podbabě a dále byla trať bez provozu (připomínám kriticky, že se tak stalo za vlády ODS). Letos bylo zahájení stylové. Kromě jízdy historické tramvaje pro zvané, byly připraveny další jízdy historických tramvají pro veřejnost. Trať z Nuslí na Pankrác byla lemována fotografy a zájemci o svezení tramvají. Až na pár výjimek panovala mezi lidmi skvělá atmosféra. Nadšení bylo vidět také u „tramvajáků“, kteří vozili cestující po nové trati.

Do budoucna by bylo fajn, kdyby se podobné slavnosti konaly u všech nových tratí, či po provedení zásadních rekonstrukcí. Jako zlepšovák by mohl být týž den odpoledne zaveden i pravidelný provoz bez čekání na den následují.

Historické tramvaje na Pankráci
Historická souprava v nové zastávce Kotorská. Ta slouží nejen pro linku 19, ale také linkám 18 a 193.
Přivezli „tojky“. Konečná Pankrác má být provizorní jen na „pár let“. Stejně tak provizorní budou „tojky“ pro řidiče. To je přesně ten moment, kdy práci řidičům tramvají nezávidím.

Závěrem dodejme, že provoz na nové trati se povedlo zavést až na druhý pokus. Původní podzimní plán nevyšel kvůli špatnému návrhu na změny linkového vedení, ve kterém nedávala trasa linky 19 smysl. Přepracovaný návrh ovšem splňuje všechny předpoklady, aby se linka stala důležitou součástí tramvajové dopravy (komentář z dubna 2021: Nová trasy linky 19 dává smysl).


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.