Už 80 % moskevských tramvají je nízkopodlažních

Moskva byla baštou tramvají ČKD Tatra. Vozy řady T3 zajišťovaly hlavní výkony v moskevské tramvajové síti. Jenže dneska už je všechno jinak. Zatímco Praha vsadila na nesmrtelnost tramvají T3/KT8, Moskva se vydala směrem nových nízkopodlažních tramvají.

V srpnu 2021 ohlásil moskevský dopravní podnik, že už 80 % tramvají je nízkopodlažních. A co víc? V roce 2023 plánují vyřadit poslední staré tramvaje. Moskva bude mít pravděpodobně ve srovnání s evropskými metropolemi jeden z nejmladších vozových parků v Evropě. Nové moskevské tramvaje jsou nízkopodlažní, vybavené klimatizací, či zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky.

Zatímco někteří představitelé v pražském dopravním podniku se před lety vzhlédli právě v tramvajových provozech ležících ve východní Evropě a obdivovali nestárnoucí provoz tramvají řady T3, zaspali dobu. Dneska už i východní Evropa pořizuje nové moderní tramvaje.

Ve srovnání s Moskvou je směšné, že Praha se zmůže jen na další modernizace tramvají z minulého století. Nákup nových vozů je několik let zastaven a nové se kupují do Prahy jen autobusy.

Politicky je to smutné, ale vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy by si mohlo vzít v případě nových tramvají za vzor Moskvu. Až tak Praha zaspala.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.