Zapomněl DPP kam smí vypravovat své nejhorší autobusy? Hrbáč na Hanspaulce

Jak se zdá, Dopravní podnik hl. m. Prahy opět zapomněl, na jaké linky smí po dohodě s ROPIDem vypravovat své „nejhorší autobusy“. Konkrétně vozy SOR BN 12, které jsou naprosto nevhodné pro linky městské dopravy. Jak upozornil na internetu Jan Horák, tentokrát DPP vypravil dvoudvéřový autobus na páteřní linku 131. Ta jezdí z Hradčanské přes Hanspaulku na Bořislavku.

K vypravení nevhodného autobusu na linku 131 mělo dojít ve středu 27. října. U zveřejněné fotografie autobusu v zastávce Hradčanské rozjela diskuze (i mezi zaměstnanci DPP), kdy bude o této skutečnosti zpráva na webiku MHD86.cz.

Zdroj: Facebook, skupina Miluju autobusy

Proto redakce webu MHD86.cz oslovila ROPID s žádostí o poskytnutí informace, na které linky má povoleno Dopravní podnik hl. m. Prahy vypravovat autobusy SOR BN 12. Tyto autobusy jsou vybaveny jedněmi jednokřídlými, jedněmi dvoukřídlovými dveřmi a jen částečnou nízkopodlažností a proto jsou vhodné maximálně na příměstské linky. Dodejme, že „klasický“ a plně nízkopodlažní autobus SOR NB 12 disponuje čtveřicí dvoukřídlích dveří.

Podle informace Filipa Drápala, tiskového mluvčího ROPIDu, jsou k 15. 11. 2021 povoleny následující linky (stav platí od 5. 12. 2020):

Dle dohody mezi Ropidem a DPP mohou být „hrbáči“ SOR BN 12 nasazovány v pracovní dny na linky: 116, 130, 161, 229, 340, 347, 351, 355, 363, 902 a přejezdy na linky 174, 225, 255, 312, 364 a 366. O víkendu mohou na linky: 109, 111, 123, 145, 149, 158, 161, 241, 244, 250, 340, 347, 351, 355, 363, a přejezdy na linky 174, 225, 312 a 329.

Zdroj: ROPID

Připomeňme, že to není poprvé, kdy dopravní podnik posílá tyto autobusy na zcela nevhodné linky. V minulosti zkoušel DPP tzv. „hrbáče“ vypravovat v tichosti např. na linky 109, 174 a 207, kdy se pokaždé dočkal ostré negativní reakce.

Autobusy SOR BN 12 pořídil dopravní podnik především pro vypravování na příměstské linky, kde cestující ocení vyšší počet míst k sezení a nevadí jim absence poloviny dveří. Jenže v posledních letech se na příměstské linky PID dostala řada soukromých dopravců a dopravní podnik nemá ideální využití pro tyto autobusy. Proto po dohodě s ROPIDem se vybírají linky, kde by tyto autobusy mohly cestujícím nejméně vadit.

Doufejme, že v dopravním podniku si dají pozor a budou nadále dodržovat dohodu uzavřenou s ROPIDem. Věřme, že šlo jen o „administrativní chybu“, ze strany DPP, jak bylo sděleno např. u vypravení tohoto typu autobusu na linku 207 ze Staroměstské na Ohradu.

Z historie:

Povolené linky od listopadu 2019:

Podle dohody mezi Ropidem a DPP mohou být „hrbáči“ SOR BN 12 být nasazovány na linky: 123, 130, 147, 151, 161, 172, 229, 244, 340, 347, 351, 355, 363 a o víkendu na linky: 109, 111, 123, 145, 149, 158, 161, 162, 165, 169, 227 (DPP o linku přišel začátkem roku 2020), 241, 244, 250, 340, 347, 351, 355, 363.

Povolené linky na podzim 2018:

Podle dohody mezi Ropidem a DPP mohou být „hrbáči“ SOR BN 12 být nasazovány na linky 130, 160 + 355, 161 + 312, 229 + 364 + 366, 340, 347, 351, 363, 955. O víkendu pak ještě na linky 111 + 329, 227, 244, 906.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.