Nákup zastávkových obrazovek způsobil poprask

Bouřlivou diskuzi o cenách elektronických zastávkových obrazovek rozpoutal pražský dopravní podnik (DPP). Za bezmála 11 milionů korun nakoupil osmatřicet obrazovek infosystému na zastávky a do stanic metra. Zbyněk Jiráček, vedoucí odboru technického rozvoje a projektů společnosti ROPID, tvrdí, že zakázka je předražená a že jeho firma nakupuje obdobné obrazovky za poloviční cenu.

ROPIDu se podařilo zajistit panel do vestibulu metra Nádraží Holešovice za nižší cenu díky soutěži. „Má prakticky totožné parametry i vybavení, navíc jsme kupovali jen jeden kus, a ještě platili programátorské úpravy. Přesto stál 150 tisíc. Z průzkumu trhu vyplynulo, že by se ještě 30 tisíc dalo ušetřit. Bavíme se o předražení v desítkách milionů korun. A to jsou jen LCD do metra,“ uvedl Zbyněk Jiráček.

K celé situaci také vyjádřil radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS): „Jsem rád, že se v Praze konečně objevují elektronická zastávková tabla. Ale jestli jsou obrazovky nakoupené dopravním podnikem 2x dražší, než v případě nákupu přes ROPID, tak jsem zklamán. Pravděpodobně jsme tedy mohli mít dvojnásobek obrazovek za tuto cenu. Na Praze 6 bychom je uvítali například v dopravních uzlech Vozovna Střešovice, Malovanka, Větrník, Vypich, Divoká Šárka,“ komentoval pro Naše Praha Ondřej Matěj Hrubeš.

Dopravní podnik: Naše obrazovky jsou sofistikovanější

Dopravní podnik se brání tím, že cenu nelze prostě vydělit počtem kusů. „Naše obrazovky jsou sofistikovanější,“ tvrdí. Panely musí například splňovat bezpečnostní protipožární parametry, musí být odolné vůči vlhkosti a velkému rozsahu teplot a musí být nehořlavé.

Pražský primátor Zdeněk Hřib označil postup DPP za nehospodárný a vyzval ředitele Petra Witovského k odstoupení (píše Deník). Jedna obrazovka vyšla podnik podle Hřiba přibližně na 290.000 korun, dohromady tedy na téměř 11 milionů korun. Podle Witowského jsou však panely, které nakoupil dopravní podnik, diametrálně odlišné svým technickým provedením, a tedy i koncovou cenou, kterou nelze porovnávat s monitory Ropidu. „Zásadně odmítám mediální výzvy politiků k mojí rezignaci,“ napsal.

Foto: DPP (původní radostná fotografie Adama Scheinherra s obrazovkami už není na internetu k nalezení)

Klára Sýkorová

šéfredaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala žurnalistiku a následně obor Sociální a mediální komunikace. Kromě psaní o dopravě vydala v roce 2022 humornou knihu Partnerské přešlapy: Šílené historky ze života.