Lanovka Podbaba-Bohnice stála miliony

Problém se spojením z Prahy 6 na Prahu 8 lanovka nevyřeší. Projekt byl zamítnutý Odborem ochrany prostředí. Pražané si tak počkají ještě řadu let, než dopravní podnik vybuduje tramvajovou trať, která zajistí přímé propojení Podbaby, Troji a Bohnic.

Cestující z Prahy 6 na Prahu 8 se léta potýkají s problémem spojení. Ačkoli jsou čtvrti vzdušnou čarou vzdáleny sotva 3,5 km, cesta městskou hromadnou dopravou zabere třičtvrtě hodiny se složitými přestupy. Bohnické sídliště obývá 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků a Troja v sezoně praská ve švech díky volnočasovým aktivitám. Proto se zdála lanovka Podbaba-Troja-Bohnice s dobou přepravy 15 minut jako ideální řešení.

S jejím zbudováním se koketovalo od roku 2013, kdy s návrhem přišel tehdejší starosta Prahy 7 Marek Ječmének. Plán byl odložen, ale po čase znovuotevřen kvůli palčivému problému propojení čtvrtí. Od té doby město Praha s ROPIDEM a městskými částmi vymýšlelo, jak celou věc uchopit. Souhlasné stanovisko městských částí umožnilo pokračování v přípravě podrobnější studie a v červenci 2020 byl záměr stavby lanové dráhy schválen i zastupitelstvem hlavního města.

V únoru 2021 vypsal DP tržní konzultace směřující na potenciální dodavatele technologie nové lanové dráhy, v listopadu 2021 následovala soutěž na administrátora architektonické soutěže o návrh podoby stanic a podpěr lanové dráhy. Ve stejném období byla vypsána i další zakázka, a to na vypracování projektové dokumentace a autorský dozor stavby, v němž zvítězila firma Metroprojekt. Vítězem architektonického řešení pak bylo londýnské studio William Matthews Associates.

Zbytečná (a drahá) příprava

Všechny přípravné práce spolykaly spoustu peněz. Jen v architektonické soutěži se utopilo 4,5 mil. Kč (podle webu: https://www.cka.cz/souteze/databaze/lanova-draha-podbaba_troja_bohnice) a ani tendr na projektovou dokumentaci a autorský dozor stavby nebyl zadarmo. Peníze jsou však pryč a lanovka nebude. Stalo se tak kvůli zamítavému stanovisku Odboru ochrany prostředí, podle něhož stavba „představuje významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny“. Místo řešení přišlo jen další čekání.

Zatímco celkové náklady na lanovku se odhadovaly na 1,5-2 mld. a provoz měl odstartovat už v roce 2023, v případě plánované tramvajové trati je situace komplikovanější. Výstavba naráží na řadu geologických překážek jako je oblouk Vltavy a strmé stoupání do Bohnic. Stavba se nevyhne ražbě tunelu a zbudování mostu. Cena se kvůli těmto komplikacím vyšplhá přes 6 mld. a realizace zabere 11-20 let.

„Dlouhodobě zastáváme názor, že nejvhodnějším řešením pro spojení Podbaby, Troji a Bohnic je tramvajová trať. Lanovou dráhu jsme považovali pouze za jakési možné dočasné spojení obou břehů Vltavy do té doby, než bude moci být tato tramvajová trať dokončena,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu MČ Praha 6 a dodává: „Doufejme proto, že nyní se začne intenzivně pracovat na přípravě a realizaci stavby tramvajové trati Nádraží Podbaba – Troja / ZOO – Bohnice – Kobylisy. Škoda let a finančních prostředků, které se promarnily přípravou lanovky.“

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.