Tramvajový označník ve Vysočanech stál DPP téměř půl milionu korun

Na jaře vyrostl ve Vysočanech nový tramvajový označník. Měl být nejnovějším technologickým výstřelkem. Digitální tabule zobrazující jízdní řády s velmi netradiční designem. K ceně sloupku se dopravní podnik nechtěl dlouho vyjádřit. Pomohla až žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. A není se čemu divit.


Sloupek, který je přezdíván “padající obludou”, si zakoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy za 420 tisíc korun od společnosti Xanthus a.s. Ano, od té firmy, která je často zmiňována ve zpravodajských článcích na téma, proč nemůže dopravní podnik zveřejnit polohy vozidel MHD. Podle vysočanského sloupku za téměř půl milionu korun ovšem vztahy mezi oběma firmami nebudou tak špatné, jak se někdy snaží prezentovat.

Když zadáte název firmy Xanthus  a dopravního podniku do vyhledávače Google, “vylítnou” na Vás zpravodajské články: Za úplatu vynášeli informace. Software pak dopravní podnik draze platilPražský dopravní podnik dál tají data o poloze tramvají. Zveřejnění brání smlouva s dodavatelem, Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software, Dopravní podnik Praha prohrál soud, musí zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusůPraha nesmí ukázat, kde jedou tramvaje a autobusy. Nenecháme se vydírat, říká Hřib a chce změnit celý systém řízení dopravyPražský dopravní podnik dostal od ÚOHS pokutu 600 000 korun DPP utíkají miliony. Chystá se zrevidovat nevýhodné smlouvy.

O nákupu tohoto ultramoderního sloupku rozhodlo představenstvo dopravního podniku v roce 2018. Jeho podobu nekonzultoval dopravní podnik s ROPIDem, ani s IPRem.

Tiskový mluvčí IPR Praha Marek Vácha se vyjádřil následovně: “Co se týče tohoto konkrétního označníku, jde dle našich informací ze strany DPP o test nových technologií, nikoli o design nového označníku. Nový pražský označník by měl vzejít od autorů, jež prošli (projdou) soutěží na nový pražský mobiliář respektive na novou podobu pražského informačního systému.”

“V současné době město zpracovává novou koncepci Jednotného informačního systému, který řeší i problematiku označníku. V této fázi se řeší obsah jednotlivých nosičů (tedy co má na označníku a na ostatních informačních nosičích být), v další fázi bude vypsána designérská soutěž, na podobu informačního systému a na požadované prvky informačního mobiliáře,” dodal pro dopravní magazín MHD86.cz Marek Vácha, tiskový mluvčí IPR.

Podobně se k vysočanskému tramvajovému označníku vyjadřuje i organizátor pražské MHD.

“Tento označník chápeme (a tak nám to bylo prezentováno i Dopravním podnikem) jako testování nových technologií, nikoli designu. DPP na tomto označníku testuje především technologii e-papíru, která je jednou z možností, jak zobrazovat nejen on-line informace o aktuálních odjezdech, ale také jak zobrazit klasické jízdní řády v aktuální podobě bez nutnosti jejich fyzické výměny,” říká pro MHD86.cz mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jenže on-line data o aktuálních polohách vozidel DPP neposkytuje, ač jejich polohu podnik zná. V aplikaci “Lítačka” se dnes cestující dozví aktuální informace o spojích především menších dopravců, kteří zajišťují linky v okolí Prahy. Ale většina Pražanů má smůlu, protože cestuje s vozidly dopravního podniku.

“Nový design označníku mají nyní na starosti připravit na základě našeho zadání a požadavku HMP designéři ze studia Olgoj Chorchoj tak, aby byl sladěn s novým návrhem zastávkového přístřešku. Funkční prototyp označníku by měl být k vidění společně s prototypem nového přístřešku ještě k letošním roce,” dodává Filip Drápal.

Obtíže s moderním sloupek se projevily i při tramvajové výluce, kdy zobrazení jízdních řádů se stalo pro cestující nepřehledné, jak zdokumentoval Jiří Trsek v článku na webu anlex.cz.

Podle vyjádření Dalibora Kučery z DPP není v plánu pořizovat další označník tohoto typu.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou