Šotouši a radní Scheinherr jsou smutní, linka 19 nevyjede. Cestujícím zůstane přímá linka 193

Páteční prohrou náměstka primátora Prahy Adama Scheinherra je oznámení ROPIDu, že nevyjede tramvajová linka 19 na Pankrác. Krátká nová trať měla být koncem listopadu „slavnostně“ zprovozněna. Pozorní čtenáři dopravního magazínu MHD86.cz už v září slyšeli záznam z tiskové konference, která se týkala zahájení stavby tramvajové tratě. Právě na této tiskovce veřejnost poprvé slyšela rozpor mezi radním Prahy Scheinherrem a místostarostou Prahy 4 Zdeňkem Kováříkem.

Zatímco na tiskovce se Scheinherr neodvážil říct, kdy na trať vyjedou tramvaje, místostarosta Prahy 4 jasně prohlásil, že trať bude fungovat až za pár let při výluce metra C ve spojitosti se stavbou metra D. Tohle prohlášení se Scheinherrovi nelíbilo už na tiskovce, ale odvahu to říct naplno dostal až doma u Facebooku, kam napsal, že tramvaje vyjedou už brzy. Tedy nikoliv až za několik let se stavbou metra D. Veřejným tajemstvím byla snaha trať použít na jaře 2021 s výlukou Pražského povstání – Nám. bří. Synků. V plánu byla výluková „šoto“ linka 38 Pankrác – Vozovna Pankrác. Jenže asi ani to nestačilo. Představa otevřít na konci listopadu novou trať (i když má jen pár metrů), na které nebudou jezdit tramvaje je pro politické PR špatné.

Jasně, lidsky chápu pana radního Scheinherra, že se touží vyfotit s novou tramvajovou tratí a nově zavedenou linkou 19. Přeci jen moc velkých pracovních výsledků za sebou nemá (cyklo pruhy nepočítám). Ale kvůli jedné fotce komplikovat dopravu Pražanům?

Nová linka 19 by zkomplikovala cestování cestujícím

Zatímco nyní mají cestující v autobusové lince 193 přímé spojení z Kunratic, přes Nemocnici Krč, Polikliniku Budějovická, Sídliště Pankrác až do Nuslí a k vršovickému nádraží, nově by museli lidé přestupovat z autobusu na tramvaj. Zbytečně. Linka 193 by totiž skončila na Pankráci a dál by cestující museli cestovat tramvají. Komfort cestování městskou dopravou by kromě přestupu zhoršila i kvalita vozů. Zatímco na lince 193 jezdí 100% nízkopodlažní autobusy (často vybavené i klimatizací), na lince 19 by cestující vozily staré tramvaje KT8N, které jsou nízkopodlažní jen u jedněch dveří. Nelze se proto divit Praze 4, že zbytečný přestup pro cestující se jim nelíbí a nesouhlasí se zkrácením linky 193. Navíc, když pár desítek metrů nových kolejích opravdu nemá zatím zásadní význam zprovozňovat.

Přesto radní Scheinherr „tlačil“ zprovoznění linky 19 dál „na sílu“. Pracovníkům ROPIDu zadal zpracování nové linky 19 a zkrácení jiných linek s platností od konce listopadu. A to i přes negativa, která nová linka 19 přinášela.

Samozřejmě, že šotouši nyní (a to i v DPP a ROPIDu) „brečí“, že devatenáctka nevyjede. Na linku 19 se těší už mnoho let, ale přiznejte si, že v této trase (Pankrác – Kubánské nám.) se jednalo o paskvil a cestujícím by se doprava zhoršila v mnoha ohledech. Nehledě na to, že se ukázal kapacitní problém s tramvajovou křižovatkou Otakarova a zároveň nebylo připraveno obratiště pro ukončení linky 193 na Pankráci. Zprovozněním linky 19 by se akorát zvýšily projeté vozokilometry, ač poptávka po posílení v této relaci není a město hlásí, že se musí šetřit.

Nové koleje k Pankráci mají samozřejmě do budoucna smysl. Je dobře, že se trať nyní postavila v rámci rekonstrukce Pražského povstání – Vozovna Pankrác. Podobně, jako se položily koleje u Národního muzea. Obojí se bude v budoucnu hodit. Ale je nesmysl teď zavádět linku 19 kvůli jedné fotce a hračce pro šotouše.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.